fredag, oktober 30, 2009

Böcker att läsa i höst


Läser du böcker regelbundet? Sitter du ofta och funderar på vilken bok du ska läsa näst? Just nu står jag i valet och kvalet mellan:

Cormac McCarthy - The Road

The Road har bara tre år på nacken med har redan fått stämpel som något av klassiker och är belönad med en Pulitzer. McCarthy är en utsökt stilist och hans romaner påminner ibland mer om dikter än prosa. I Sverige är han mest känd för No Country For Old Men som filmats med stor framgång av bröderna Coen.

Patricia Highsmith - En Man Utan Samvete

Den andra delen av de fyra om Tom Ripley. Den första heter En Man Med Många Talanger och är en av de mest krypningar-under-huden framkallande böcker jag läst. Den har också filmats ett flertal gånger. Senast som The Talented Mr Ripley 1999 med bl a Matt Damon, Jude Law och Gwyneth Paltrow. Highsmith skrev också Alfred Hitchcocks Strangers On A Train.

Joyce Carol Oates - Fallen

Om man vinner en musiktävling blir man extra glad när ett av priserna som finns att välja är en bok av en relativt nyupptäckt favoritförfattare. Få kan som Oates skapa drama av vardagliga händelser och få mig att tänka det här skulle kunna hända mig och har det här hänt henne eller någon hon känner. Någon gång ska jag också ta mod till mig att läsa Blonde, denna tegelsten där Oates tar sig an myten, symbolen och människan Marilyn Monroe.

John Ajvide Lindqvist - Människohamn

Nackdelen med Ajvide Lindqvist är att han inte skrivit så mycket (tre romaner och en novellsamling) och det känns bra att ha något oläst av honom hemma, men ska man läsa honom (och det ska man) kan man lika gärna göra det när höstregnet slår mot fönstret. Man kanske kan hoppas att det kommer en ny bok snart. Då skulle problemet vara löst. Det kan också vara läge att se om Tomas Alfredsons filmversion av Låt Den Rätte Komma In.

Jimmy McDonough - Shakey, Neil Young´s Biography

Den här boken är nästan lika tjock som Neils polisonger. Köpte den efter farbrorns mästerliga konsert på Where The Action Is i början av sommaren. Sedan dess har jag lyssnat mycket på skivorna i hyllan igen efter några år av mer sporadiskt umgänge. Jag har förstått att detta är boken man ska läsa om man ska läsa en bok om Neil Percivald Young.

Oavsett vilken av ovanstående jag börjar med har jag något att göra i november. Och de två översta ska tillbaka till biblioteket förr eller senare. Kanske rent av borde börja med någon av dem?

Läs mer om No Country For Old Men.

Läs några tips som är nästan exakt ett år gamla där bl a Patricia Highsmith nämns.

Läs Hitchcock om Hitchcock.

Läs en intervju med Joyce Carol Oates.

Läs mer om boken Låt Den Rätte Komma In.

Läs mer om filmen Låt Den Rätte Komma In.

Läs om Neil Youngs möjligtvis snart kommande liveskiva Dreamin´ Man.

Läs om femton bra böcker som jag har läst.

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida