tisdag, augusti 18, 2009

Femton bra böcker

http://artslibrary.files.wordpress.com/2008/09/free_books_online.jpg

Jag har blivit utmanad av Saom som driver bloggen Älskade Dumburk. Utmaningen går ut på att nämna femton böcker som betytt något för en, femton böcker som lever kvar i en. "Fifteen books you've read that will always stick with you. First fifteen you can recall in no more than 15 minutes."

De två första är kanske lite fusk, men de måste vara med.

Ed McBain - Isola-serien. Det här är inte en bok, det här är 55 böcker i en serie. Jag har läst ca 2/3-delar.

Sjöwall/Wahlöö - Roman Om Ett Brott-serien. Tio böcker. Har läst samtliga.

Ian MacDonald - En Revolution I Huvudet, The Beatles Inspelningar Och 60-talet.

Pär Lagerkvist - Gäst Hos Verkligheten.

Nick Hornby - High Fidelity.

Fjodor Dostojevskij - Brott & Straff.

Julian Barnes - A History Of The World In 10 1/2 Chapters.

Brill Bryson - Anteckningar Från En Liten Ö.

James Clavell - Shogun.

Peter Englund - Den Oövervinnerlige.

Eva Dozzi - Jävla John.

Lennart Persson, Mats Olsson, Jan Gradvall, Andres Lokko - Feber.

Mitch Albom - Tisdagarna Med Morrie.

Ulf Lundell - En Varg Söker Sin Flock.

George Pelecanos - Drama City.

Så. Fan. Det finns minst lika många till som hade platsat. Och lika många till till. Men jag ska försöka stå för dessa.

Nu ska jag posta inlägget innan jag börjar ångra mig och redigera.
Dessutom ska jag i min tur utmana fem nya bloggare om deras favoriter, men eftersom jag knappast läser några bloggar längre (en av dem jag läser är just Saom) tänkte jag istället maila fem kompisar och be dem skicka listor. Två av dem har bloggar, men jag mailar samtliga och återkommer med deras svar.

Etiketter:

1 kommentarer:

Blogger Tapeworm sa...

FEMTON böcker?! Skämtar du eller? INGEN kan läsa så mycket under en livstid!

Jävla prettotrams. LÖGN!

2:52 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida