Konsertrecension: Moneybrother
Moneybrother
Växjö teater
Publik: Strax över 300.
Bäst: Passionen. Humorn. Värmen. Musikglädjen.
Sämst: Alla favoriter som saknas.
Betyg: 4
Växjö teater
Publik: Strax över 300.
Bäst: Passionen. Humorn. Värmen. Musikglädjen.
Sämst: Alla favoriter som saknas.
Betyg: 4
Nyligen kom Anders
Wendins nya album Det Är De Dagarna Jag Vill Sjunga Om. Faktiskt hans första
på svenska med egna låtar under namnet Moneybrother. På onsdagskvällen spelade
han akustiskt med två medmusikanter och en konstutställning på Växjö teater.
Moneybrother blev snabbt
omtalad för sina euforiska livekonserter och jämförelserna med en känd New
Jersey-bo vi kan kalla Bruce duggade tätt. I själva verket var det nog snarare
så att de hade gemensamma soulfavoriter än att Wendin spelat sönder Born To Run. Men känslan av att alla känslorna ska in i varje stavelse finns där. Han
inspireras av den korsning där The Clash, Otis Redding och The Ronettes sjöng
och dansande hela natten tills morgonrusning satte stopp. Nu har Cornelis lagts
till också.
Femton år efter
genombrottet har Wendin blivit vuxen, fått några av de ärr livet oundvikligen
för med sig och sänkt tempot något. Hittat ett delvis nytt uttryck. Han har
blivit en egentligen ganska märklig blandning av soul, country och svensk
vistradition som ändå framstår som fullt logisk. Och i det nerskalade
bandformat (trion varvar gitarr, mandola, klaviatur, fiol, trummor och annat) han
nu är på turné med hittar han nya låtar även i de gamla. Rösten finns kvar, den
som inte vill få hjärtat krossat fler gånger. Den som vill försöka en gång till.
Och som tror att det denna gång verkligen kommer lyckas. Och denna kväll på
teatern lyckas han. Rejält. Publiken äter ur hans hand från början till slut. Snälla,
bara en låt till.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida