Essä: Krautrock
Egentligen var det nog
David Bowie som spred ryktet i engelska musiktidningar till en bredare
läsekrets. På sjuttiotalet var det så att om Bowie tyckte något så hakade
engelsk musikpress på. Tidningarna New Musical Express och Melody Maker hade
jätteupplagor. The Velvet Underground och The Stooges har delvis honom att
tacka för sina genombrott.
När Bowie i mitten av
sjuttiotalet bestämde sig för att lämna Los Angeles, drogerna och
rockstjärnelivet och flytta hem till Europa var det inte en slump att han
hamnade i det delade Berlin och inte i Älmeboda. Han hade upptäckt nyskapande tyska
band som Kraftwerk, Can och Neu!. ”The European canon is here,” sjöng han i
låten Station To Station från skivan med samma namn. En europeisk kanon,
efter att i stort sett alla hans influenser, och nästan alla andras, hade
kommit från amerikansk musikkultur. Som tack för kaffet sjöng syntpionjärerna Kraftwerk
från Düsseldorf om att träffa Bowie i en av sina låtar.
De tyska band som dykt
upp i skarven mellan sextio- och sjuttiotal föddes i ett kulturellt vakuum.
Många av musikerna tillhörde generationerna födda strax före, under eller
direkt efter andra världskriget. Deras föräldrageneration hade haft åsikter de
inte längre pratade om. För att citera John Cleese i Basil Fawltys skepnad:
”Don´t mention the war”. Nämn inte kriget. Tyskland låg i ruiner, även
kulturellt. Musikerna fick börja från noll. Rytmerna var ofta monotona, låtarna
kunde hålla på länge, refränger var inte nödvändiga och det var frivilligt att
ha en sångare. De som hade en sångare hade inte nödvändigtvis texter utan
använde rösten som ett instrument bland andra. Påhittade ord kunde förekomma.
Renate Knaup i Amon Düül II kan sägas tillhöra samma sångtradition, om det är
rätt ord, som Yoko Ono.
Många var tidigt ute med
att helt eller delvis använda syntar. Det var inte en slump. För en generation
musiker som kände att deras egen historia var minerad mark var det attraktivt
med ett instrument som var nytt och inte heller hade någon historia, ett
oskrivet musikaliskt blad. Runt 1967-68 hade popmusiken i England och Amerika dessutom
delvis börjat övergå i rock. Artister som Jimi Hendrix och Cream skruvade upp volymen
på förstärkare och spelade långa solon. På andra sidan ljudvallen stämde Led
Zeppelin sina instrument. Synten blev ett ställningstagande både mot tysk,
engelsk och amerikansk kultur. Något nytt och spännande.
I England kom stilen att
kallas krautrock, eftersom tyskar äter kål. Kommer du från Frankrike kallas
du frog. Duon Neu! gjorde en låt som de
ironiskt döpte till Krautrock. Musikerna själva föredrog termen kosmische.
Kosmisk musik. Termen krautrock klumpade ihop så olika band som Kraftwerk, som
skulle komma att bli det mest kända bandet associerade med genren, med minst
sagt bångstyriga Amon Düül II.
Kraftwerks visuella
framtoning var också en motreaktion. Med prydliga sidbenor och nystrykna
skjortor var de mer belevade. En motreaktion på skinnjackor, långt hår och
skägg. Stillastående och asexuella. Mer arkitektkontor och miniräknare än sex,
droger och rock´n´roll. Ralf Hütter, bandets grundare som fortfarande turnerar
med sin skapelse, studerade till just arkitekt när Kraftwerk bildades. Det var
inte en slump att de sjöng att de var robotar, bara förlängningar av sina
instrument.
Den samtida svenska proggen
hade samma framtoning som de flesta andra krautrockband: närmare till långa
låtar än till frisören. Men de tyska banden var inte lika uttalat politiska. Kaoset
som ofta förekom i musiken speglade förvisso bland annat de studentdemonstrationer
som 1968 ekade i Europa och USA. I Sverige ockuperades kårhus. Samma år
mördades både Martin Luther King och Bobby Kennedy i USA. RAF, också kända som
Baader-Meinhof-ligan, blev omtalade för sina allt mer våldsamma och blodiga
aktioner i Västtyskland.
Ett personligt
favoritband är Tangerine Dream som bildades 1967 i Västberlin. I
BBC-dokumentären Krautrock: The Rebuilding Of Germany berättas att de fick
kontrakt i England med Richard Bransons - ja, DEN Richard Branson - då
nystartade skivbolag Virgin (som efter att ha tjänat stora pengar på Mike
Oldfields oväntade mångmiljonsäljare Tubular Bells 1973 hjälpte tyska
band finansiera inspelningar och utlandsresor) och gjorde en turné där de
spelade i Englands många katedraler.
Musiken, en blandning av
elektronika, psykedelia, ambient och kosmische, är knappast kommersiellt
gångbar. Men i likhet med många andra av de tyska banden från perioden har de
nått ett inflytande som inte går att översätta i skivförsäljning. Tangerine
Dream har gjort över hundra skivor, liveskivor och samlingar inte inräknade.
Att grundaren Edgar Froese gick bort 2015 har inte påverkat utgivningstakten.
Några krautrockband nådde
kultstatus i England, där de i mitten av sjuttiotalet påminde om den engelska
prog (med ett (1) g, kallas i Sverige även symfonirock) som också utforskade
musikens yttermarker och var ett alternativ till kommersiellt sinnade artister.
I engelsk media gjordes det ofta stor poäng av att musikerna var just tyska.
Rubrikerna kunde handla om att de brukade komma med bombplan, men att de nu
spelade musik istället.
Can, ytterligare ett
personligt favoritband, bildades i Köln av en brokig skara musiker med olika
bakgrund, några hade studerat under experimentella kompositören Karlheinz
Stockhausen. De höll till i en sal i slottet Schloss Nörvenich där de i djup
koncentration jammade i timmar, spelade in rubbet och sedan hittade passager,
rytmer, melodier och riff som de klippte ut och baserade låtar på. En unik
blandning av rock, jazz och Stockhausen.
Det är musik från en
annan värld. En värld förvisso väldigt lik vår, men inte riktigt. En värld där
tiden går lite långsammare och där en låt håller på tills den tar slut. Musiken
är det viktiga, inte musikerna. Rob Young skriver i sin biografi över bandet, All Gates Open: The Story Of Can, att låtarna är monotona och att ”allt förändras
på ett sätt som förblir det samma”. Ja, ungefär så.
Det märkligaste i alla märkligheter
i historien om Can är att de hade riktiga hits både i Tyskland och Frankrike.
Inte precis för att de försökte. I Want More är kanske inte disco, snarare
”disco”, men den blev en hit. Spoon blev topp fem i hemlandet 1971. Den hade
draghjälp av att vara signaturmelodi till en populär tv-deckare. Och för att
återknyta till påhittade ord: Damo Suzuki var bandets sångare/”sångare” på de
tre skivor som kom 1971-73 och ofta anses vara Cans bästa.
Suzukis sång var ofta
improviserad på en blandning av tyska, engelska och hans modersmål japanska.
Han bodde i Sverige några år innan han upptäcktes som gatumusiker och på
stående fot blev tillfrågad av bandets basist och ljudtekniker Holger Czukay om
att bli deras nya sångare. Samma kväll gjorde han sin första spelning med
bandet.
Under konsertens gång skymtade
medlemmarna den klassiske engelske skådespelaren David Niven i publiken. Niven
var den sortens distingerade gentleman som förmodligen både sov och badade med
tredelad kostym och cigarett i munstycke. Efteråt kunde Czukay inte låta bli
att fråga vad han tyckte om musiken. ”Fantastisk,” blev svaret. ”Men jag visste
inte att det var musik.”
2010 släpptes den första
av tre volymer samlingsskivor kallade Deutsche Elektronische Musik, med
underrubriken ”experimental German rock and electronic music 1972-83”, av skivbolaget
Soul Jazz Records. Relativt kända artister samsas med band så obskyra att knappt
ens medlemmarna själva torde hört talas om dem. Dessa samlingar gjorde att
musiken nådde en ny generation lyssnare och var också ett bevis på att kvalitet
är tidlöst. Många yngre musiker, födda långt efter murens fall 1989, inspireras
nu av den musik som en gång skapades med helt nya ljud och instrument, helt
utan tanke på kommersiell gångbarhet, och med den enda regeln att det inte
finns några regler. Vem kunde tro att dessa band skulle överleva och fortsätta
inspirera ett halvt sekel senare?
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida