Konsertrecension: Tonbruket
Tonbruket
Plats: Kafe De Luxe
Publik: Utsålt.
Bäst: Tja, att få uppleva det här.
Sämst: 35 minuter försening.
Betyg: 5
Plats: Kafe De Luxe
Publik: Utsålt.
Bäst: Tja, att få uppleva det här.
Sämst: 35 minuter försening.
Betyg: 5
Det har sagts förr, men
det tål att sägas igen: Det finns bara två sorters musik, bra och dålig.
Antingen känner man något när man lyssnar, eller inte. Om det sedan är jazz,
extremmetall, gospel eller en gammal rostig Opel Ascona 1,6 DL som kämpar sig
uppför en backe en blåsig kväll spelar mindre roll.
Och när Tonbruket fyllde
Kafe De Luxe till bristningsgränsen ganska exakt två år efter sitt förra besök
i Växjö gav de den sortens upplevelse som påminner om varför musik betyder så
mycket, varför det når allra längst in i hjärtat och långt ut i rymden med ett
kort stopp på Hawaii. Ibland låter det som de spelar varsin låt. Ibland tassar
de försiktigt. Ibland för de en jäkla massa oväsen. Soluppgång och undergång.
Skärgården och Ruhrområdet. Just det, ibland svänger det också på ett ZZ
Top-sätt. Ibland vet man inte om ett groove, en basgång, ett gitarriff eller en
pianoslinga hållit på i fem, femton eller femtio minuter. Dessutom kvittar det.
Det enda som finns är nuet.
Även om det är Växjö
jazzförening som arrangerar kvällen är det en förenkling att kalla Tonbruket
jazz. Men vad är det då? Tja, psykedelisk rock, boogie, kraut, folkmusik
(särskilt i Martin Hederos pianofingrar) och lite allt möjligt. Om det inte
vore en sån klyscha att prata om filmmusik på jakt efter en film skulle det
vara ett alternativ.
Tonbruket låter kort sagt
som Tonbruket. All musik de älskar mals ner och kommer ut som ett unikt
uttryck. Dan Berglund på bas, Johan Lindström på gitarrer, Andreas Werliin på
trummor och Martin Hederos på klaviatur, fiol och blandade leksaker gör musik
för ett eget universum där de enskilda låtarna är delar av en större helhet.
Var en låt slutar och nästa börjar spelar ingen roll.
Musikerna spelar i djup
koncentration, hopplöst förlorade tillsammans. Kanske kommunicerar de med
telepati, kanske med små ögonkast. Tillsammans med publiken utgör de snart en
enda stor kropp, kopplade till samma känslor. Och låter det obegripligt betyder
det att ni inte var där. Bara att beklaga.
Läs mer om liknande:
Konsertrecension: Magnus Öström Quartet och Tonbruket
Esbjörn Svensson Trio i livsbejakande farväl
Can kunde svänga, tysk funk regerar
Svensk jazz för nybörjare
Konsertrecension: Magnus Öström Quartet och Tonbruket
Esbjörn Svensson Trio i livsbejakande farväl
Can kunde svänga, tysk funk regerar
Svensk jazz för nybörjare
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
1 kommentarer:
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida