onsdag, september 09, 2015

Skivrecension: Teresa Indebetou Band

Jazz
Teresa Indebetou Band
Present
(Imogena Records)

Okej, den här skivan är inte särskilt ny, den släpptes sent förra året. Men den är fortfarande väldigt bra och förtjänar att upptäckas. På reklamradiospråk är den förmodligen betrakta som en gammal klassiker. Men vad är tio månader i jazzens värld där solon ibland håller på längre än en genomsnittlig kommunalarbetares fika? Pratar vi svensk pianojazz är det förstås svårt att komma runt både Jan Johansson och Esbjörn Svensson - och varför ska vi komma runt dem? Om den här pianotrion (piano - Indebetou, ståbas - Jenny Kristofferson och trummor - Martina Almgren) inte gör något världsomvälvande nyskapande så gör de något traditionellt som är väldigt bra. Det finns smådetaljer här att gosa ner sig i. Ljudet av Kristoffersons tillslag på strängarna i Tango Five som levandegör musiken och visar att de inte är rädda för skit under naglarna, som ibland sker när jazzen hanteras med för mycket respekt, säger på sitt lågmälda vis lika mycket som att skrika fuck i en intervju. Även om trion är uppkallade efter pianisten är det inte en stjärna med två kompmusiker, det tre spelar verkligen tillsammans. I Simmering plockar Kristofferson fram stråken på basen under Indebetous snabba fingrar och Almgren spelar av allt att döma med händerna innan hon ger sig ut i ett solo. Och det är ett solo som är lätt att le åt, befriat från krystade ambitioner - men med spelglädje bland cymbalerna. Och så där håller det på. I låt efter låt går det att njuta av ren och skär musikglädje. Fönstrena står öppna på vid gavel och släpper in värmande - trots årstiden - och frisk luft. Den här skivan går förmodligen att köpa via trions hemsida eller hos andra välvalda sidor. Gör det så sätter jag på tevatten så länge.

Lyssna också på: Esbjörn Svensson Trio - Seven Days Of Falling (2003)

Teresa Indebetou Band live i stereo!