Vackert och intimt med Mark Olson
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Onsdagen den 12 maj.
Längd: En timme.
Publik: Ett fyrtiotal.
Bäst: Stämningen.
Saknade mest: No Time To Live Without Her.
Tid: Onsdagen den 12 maj.
Längd: En timme.
Publik: Ett fyrtiotal.
Bäst: Stämningen.
Saknade mest: No Time To Live Without Her.
Om man inte visst bättre skulle man kunna tro att Mark Olson
medvetet har saboterat sin karriär, eller kanske bara följt hjärtat?
Efter att ha bildat The Jayhawks lämnade han bandet i samband med att de
släppte hyllade Tomorrow The Green Grass 1995 - därifrån spelas Blue
som nästan var en hit på riktigt - och bildade The Original Harmony
Creekdippers tillsammans med dåvarande frun Victoria Williams. Sedan
dess (ungefär 2007) har han gjort soloskivor, återförenats med gamla The
Jayhawkskollegan Gary Louris för en skiva och gjort en ny skiva och
turnerat med samt lämnat The Jayhawks en gång till - och nutid. På scen
har han sällskap av sin norska hustru Ingunn Ringvold och den där rösten
som inte riktigt kan bestämma sig för om den tillhör en gammal man
eller en sjuttonåring. Tillsammans med Ringvold låter det som om de inte
gjort annat än sjungit tillsammans och det är nog för att det är så.
Olson är inte här för att sälja någon ny
skiva, senast han släppte nytt var den där återförening med The Jayhawks
och det var tre år sedan. Han har inte släppt något under eget namn på
fyra år. Olson och Ringvold har en ny skiva på
gång. När hon inte kunde få visum till USA valde de att istället åka
till Armenien (förstås). Där lärde Ringvold sig spela det uråldriga
stränginstrumentet oud. Smakprovet Running Circles ger mersmak. Det är
inte alltid helt lätt att avgöra vad det egentligen är för instrument de
spelar på, men låter bra. Ibland spelar de bara på varsin liten trumma.
Det hade lika gärna kunnat vara 1865 eller 1921. Olson
är ingen stereotyp ensam-man-med-gitarr. Han har aldrig gått att sätta
en etikett på. Men om man nu måste så är folkmusiker det som kommer
närmast.
I folkmusiken är alltid musiken viktigare än vem som spelar det. Olson och Ringvold är här för att de är musiker och vad ska en musiker göra om inte spela? Så det gör de. Låtar från hela Olson
karriär (om det nu är rätt ord, han har konsekvent gjort sitt bästa för
att undvika att ha eller få en karriär). Nytt, gammalt, okänt och
nästan känt. Från Jayhawks första skiva (King Of Kings) via Many Colored Kite från hans senaste soloskiva till - som sagt - outgivet. Det är
intimt och vackert i all sin lågmäldhet. Och berättelsen om hur Olson
lånar trummor i alla städer han kommer till är en text för sig. Trummor
dyker upp, tycks det, ur tomma intet när han ber om det.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida