Eberg/Erlandsson/Lisinski bjuder på udda musikupplevelse
Plats: Konsthallen.
Tid: Lördagen den 12 april.
Längd: En timme.
Publik: Ett trettiotal.
Bäst: Att vara med om en så udda upplevelse.
Tid: Lördagen den 12 april.
Längd: En timme.
Publik: Ett trettiotal.
Bäst: Att vara med om en så udda upplevelse.
Enligt förhandsinformationen spelar trion musik där balinesiska
gamelaninstrument möter digital liveelektronik. Detta leder till två
frågor. Balinesiska och gamelaninstrument. Balineiska betyder att
instrumenten kommer från Bali som är en ö i Indonesien belägen nordväst
om Australien med en befolkning på cirka 4 miljoner. Så långt allt
klart. Gamelaninstrument då? Gamelan är ett samlingsnamn för indonesisk
musiktradition. Musiken domineras av slagverksinstrument i form av gongs
och klockor. Bland annat ett instrument påminnandes om en xylofon med
guldmålade drakar på. Vissa av instrumenten används som rytminstrument
och vissa är stämda så att det går att spela melodier på dem. Musiken
förekommer traditionellt ofta i samband med dans eller skuggteater.
Från vänster till höger på scen: ung man med dator, ung man med
balinesiska gamelaninstrument, ung man med dator. Den unga männen ser ut
att vara i tjugoårsåldern. Första låten/stycket består av en ton (med
marginella förskjutningar) som stiger och sjunker i intensitet. Till
detta kommer LP-stora rytminstrument som ljuder med ungefär ett tillslag
var femte sekund. Tillsammans skapar de ett intensivt och monotont
molande. Monotont molande är något av ett genomgående tema.
Det påminner om den sortens olycksbådande musik som förekommer i
datorspel där man skjuter monster från rymden. Eller möjligtvis som
något som hade passat i slutscenen från filmen Apocalypse now. Efter 25
minuter börjar andra stycket. Det har rent av en melodi. Tio minuter
senare får trion en applåd när de tystnar igen.
- Vi ska spela en låt till, sen är vi klara, informerar de. Sista
låten bygger på ett ljud liknande det statiska brus gitarrförstärkare
gör när den lämnas på hög volym. Samtidigt låter det som om någon
använder en metallslip i rummet bredvid. Till detta kommer en trumpet
som används till att skapa blåsljud snarare än toner.
Den balinesiska traditionen har påverkat många tonsättare. Debussy
hörde en indonesisk gamelanorkester på världsutställningen i Paris 1889 -
första gången musiken framfördes i väst - och blev påverkad. Andra har
tagit det vidare därifrån.
Isak Edberg, Mats Erlandsson och Victor Lisinski skapar en udda och
intressant upplevelse. Om man har en förkärlek för instrument från andra
kulturer och musik som bygger på oväntade möten är konserten närmast
att betrakta som en orgie.
Läs mer om något helt annat:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida