onsdag, april 16, 2014

Eberg/Erlandsson/Lisinski bjuder på udda musikupplevelse

Plats: Konsthallen.
Tid: Lördagen den 12 april.
Längd: En timme.
Publik: Ett trettiotal.
Bäst: Att vara med om en så udda upplevelse.

Enligt förhandsinformationen spelar trion musik där balinesiska gamelaninstrument möter digital liveelektronik. Detta leder till två frågor. Balinesiska och gamelaninstrument. Balineiska betyder att instrumenten kommer från Bali som är en ö i Indonesien belägen nordväst om Australien med en befolkning på cirka 4 miljoner. Så långt allt klart. Gamelaninstrument då? Gamelan är ett samlingsnamn för indonesisk musiktradition. Musiken domineras av slagverksinstrument i form av gongs och klockor. Bland annat ett instrument påminnandes om en xylofon med guldmålade drakar på. Vissa av instrumenten används som rytminstrument och vissa är stämda så att det går att spela melodier på dem. Musiken förekommer traditionellt ofta i samband med dans eller skuggteater.
Från vänster till höger på scen: ung man med dator, ung man med balinesiska gamelaninstrument, ung man med dator. Den unga männen ser ut att vara i tjugoårsåldern. Första låten/stycket består av en ton (med marginella förskjutningar) som stiger och sjunker i intensitet. Till detta kommer LP-stora rytminstrument som ljuder med ungefär ett tillslag var femte sekund. Tillsammans skapar de ett intensivt och monotont molande. Monotont molande är något av ett genomgående tema.
Det påminner om den sortens olycksbådande musik som förekommer i datorspel där man skjuter monster från rymden. Eller möjligtvis som något som hade passat i slutscenen från filmen Apocalypse now. Efter 25 minuter börjar andra stycket. Det har rent av en melodi. Tio minuter senare får trion en applåd när de tystnar igen.
- Vi ska spela en låt till, sen är vi klara, informerar de. Sista låten bygger på ett ljud liknande det statiska brus gitarrförstärkare gör när den lämnas på hög volym. Samtidigt låter det som om någon använder en metallslip i rummet bredvid. Till detta kommer en trumpet som används till att skapa blåsljud snarare än toner.
Den balinesiska traditionen har påverkat många tonsättare. Debussy hörde en indonesisk gamelanorkester på världsutställningen i Paris 1889 - första gången musiken framfördes i väst - och blev påverkad. Andra har tagit det vidare därifrån.
Isak Edberg, Mats Erlandsson och Victor Lisinski skapar en udda och intressant upplevelse. Om man har en förkärlek för instrument från andra kulturer och musik som bygger på oväntade möten är konserten närmast att betrakta som en orgie.
Läs mer om något helt annat:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida