Sator imponerar
Plats: Alvesta Popcorner.
Tid: Fredagen den 2 maj.
Längd: 95 minuter.
Publik: Full och fullt (ett sextiotal).
Bäst: Antalet bra låtar imponerar.
Tid: Fredagen den 2 maj.
Längd: 95 minuter.
Publik: Full och fullt (ett sextiotal).
Bäst: Antalet bra låtar imponerar.
För många av oss - lite beroende på ålder - är Sator mest förknippade med en scen i Nilecity där en dalmas förklarar att han är ute och sladdar med PVn och lyssnar på Sator.
Bandets största kommersiella ligger eventuellt bakåt i tiden. Under
många år var de ett stående inslag på Hultsfredsfestivalen och 1992 fick
de en grammis för skivan Headquake. Det var med viss glimt i ögat
senaste skivan kallades Under The Radar.
Till Alvesta kommer de som trio bestående av Chips Kiesbye och Kent
Norberg på sång och varsin gitarr och Heikki Kiviaho på bas och maracas.
Om de i vanliga fall spelar punkrock blir det ikväll snarare
countryrock. Många låtar får en grundrytm som påminner om Johnny Cashs
patenterade boomchickachicka. Publiken bjuds hits, okänt och en och
annan cover. I Wanna Go Home (det verkar det inte vara någon som vill)
tillhör den första kategorin och får kvällens högsta allsång. Tolkningen
av danska rockveteranerna Gasolin´ och deras This Is My Life får
kvällens största jubel. Publiken jublar också varje gång ordet sprit
nämns.
Norberg visar under kvällen att han besitter två av Sveriges mest
flexibla Mick Jaggerläppar. Han uttalar orden på tvären och det är inte
alltid helt lätt att höra vad han sjunger. I rock är attityden viktigare
än uttalet. Kiesby sjunger bland annat den för kvällen kongeniala I´d Rather Drink Than Talk. Den stora ölen tar rent av slut nästan innan
konserten börjar.
Bandet planerar en krogshow under våren 2015 och detta sägs vara
något av en uppvärmning. Även om det inte låter som det brukar visar det
sig vara ett intressant steg lätt framåt i sidled. Kvällens stora
överraskning är hur välskrivna låtarna är, något som blir extra tydligt i
det här avskalade formatet när inga poser, explosioner, dundrande
trummor och distade gitarrer finns att gömma sig bakom. Hantverket är
lätt att underskatta, men det gör inte Sator.
Som extranummer får vi följetongen Pigvalley Beach och Escape From
Pigvalley Beach, den förstnämnda en kusin till The Whos Magic Bus och
den sistnämnda innehåller The Beach Boyskörer. Och som för att knyta
samma både dryckes och countrytemat avslutar de med att spela George
Jones Good Year For The Roses. Då har de också spelat Leon Paynes
kultklassiker Psycho. Att båda två också tolkats av Elvis Costello är
förmodligen en slump, men plockar rikligt med skivsamlarpoäng.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida