Jenny Wilson landar sitt UFO på teatern
Var: Växjö teater.
När: Onsdagen den 7 maj.
Längd: 80 minuter.
Publik: Ett femtiotal.
Bäst: Helhetsupplevelsen.
När: Onsdagen den 7 maj.
Längd: 80 minuter.
Publik: Ett femtiotal.
Bäst: Helhetsupplevelsen.
Redan
under intromusiken - innan konserten börjat - får basen dörrarna i
teatern att skorra. Det är ett gott tecken. Ljuset är lika intensivt.
Man kan åstadkomma mycket med några vita ljusrör och väl utplacerade
spotlights. Det känns som att vara med i filmen Närkontakt Av Tredje Graden.
De senaste tio åren har Jenny Wilson
gjort tre soloskivor och innan dess två med First Floor Power. Det
senaste, Demand The Impossible! från förra året, som dominerar
konserten, nominerades till sju Grammisar och vann bland annat för årets
album och årets producent. Särskilt den sistnämnda kategorin var
välförtjänt. Wilsons musik är välbyggd in i minst detalj och tål många
lyssningar. Detta resulterar också i att musiken på skiva, trots att den
är väldigt rytmisk med influenser från afrikansk musik, blir mer av en
intellektuell upplevelse som man lyssnar koncentrerat på snarare än
släpper loss till. Frågan är då om den blir mer fysisk och svängig i en
livesituation? Ja. Absolut.
Till Växjö kommer Wilson med två musiker: systern Sara Wilson på gitarr (också från First Floor Power) och Mikael Häggström på
trummor. Själv skruvar hon ibland på en synt, men oftast klarar den sig
själv förutom inför extranumren när den får hosta och vi bjuds på ett
improviserat mellanspel. Med tanke på att alla till synes improviserade
musikaliska utspel (förutom det just nämnda) är förprogrammerade och
dessutom ska synkas med ljusshowen är känslan av spontanitet
imponerande. Inledning med bland annat Battle With God och Opposition är
tung. De samsas med gamla/”gamla” låtar som Let My Shoes Lead Me Forward och Like A Fading Rainbow. Publiken är inledningsvis nästan
andäktigt tyst under låtarna men det märks på jublet att musiken träffar
hårt. Folk ställer sig snart upp och under sista låten Pass Me The Salt
bjuds publiken upp på scenen och nästan alla dansar.
Texterna är gjorda vid och för frontlinjen, oavsett om de är politiska, personliga eller både och. Att Wilson
har en luva uppdragen på senaste skivomslaget är inte en slump. Inte
heller att både Hardships! och Demand the impossible! egentligen skrivs
just så med utropstecken. Men å andra sidan. På scen både dansar och ler
hon, långt ifrån den vanliga mediabilden. Musiken är också betydligt
tyngre och lösare i kanterna än på skiva. Och den sammanlagda
upplevelsen är något att bära med sig. Hoppas dörrarna klarade sig.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida