torsdag, april 17, 2014

Recension: Georg Wadenius & Trio X

Georg Wadenius & Trio X - Psalmer
G WADENIUS P/UNIVERSAL
Betyg: 4/5

Nyligen visade SVT en dokumentär om Georg "Jojje" Wadenius. Bland annat spelar han där Kalles Klätterträd för ett gäng småbarn vars föräldrar med största sannolikhet inte var födda när låten släpptes 1969 på klassikern Goda´ Goda´. Och nog är det så att denna världsmusiker i sitt hemland är mest känd för den barnskivan. Att döma av Jojjes ansiktsuttryck när han spelar för barnen har han inget emot det. Men han har också medverkat i Made In Sweden, Blood Sweat & Tears, turnérat med Simon & Garfunkel, varit en del av institutionen Saturday Night Lives husband och spelat med Pugh Rogefeldt, Cornelis Vreeswijk och Monica Zetterlund.
Nu har han med Trio X tolkat psalmer, arrangerat av musikerna och producerat av Wadenius. Det är lågmält, följsamt och värmande. De elva spåren har en genomgående atmosfär. Wadenius är en musiker som å ena sidan är närmast tekniskt fulländad men - nästan - aldrig har låtit det vara i vägen. Musiken i centrum, inte egot. Trio X (Lennart Simonsson piano, Per V Johansson bas och Joakim Ekberg trummor)  spelar också med en oerhörd lyhördhet. Dig, Helga Ande, Bedja Vi blir något som EST hade kunnat vara stolta över. Johansson spelar med stråke och får fram en underliggande melankoli. Här finns Blott En Dag, Ett Ögonblick I Sänder, Härlig Är Jorden och mindre känt. Psalmer är en skiva som tål att spelas både i bakgrunden och analyseras med förstoringsglas om man har den läggningen.
Gillar ni psalmer är det något att upptäcka. Gillar ni jazz är det något att upptäcka. Tycker ni att världen ibland snurrar lite för snabbt och att det är svårt att slappna är det också något att upptäcka.

Etiketter: