Bakom Llewyn Davis insida
Bröderna Coens film Inside LLewyn Davis har biopremiär i dagarna. Den
skildrar folkmusikscenen i New York i början av 1960-talet.
Huvudkaraktären är fiktiv, men vissa händelser är tagna från Dave Van Ronks självbiografi.
Till och med för de mer invigda är Brooklynfödde Dave Van Ronk (1936-2002) mest känd för sin koppling till Bob Dylan. Dels var Van
Ronks dåvarande fru Terri Thal en kort tid manager åt Dylan. Dels
snodde Dylan arrangemanget till House Of The Rising Sun på sin första
skiva från 1962. Mer än 50 år senare mindes Van Ronk händelsen i Martin Scorseses Dylan-dokumentären No Direction Home.
Van Ronk fick en
viktig roll för den spirande scenen som mentor och förebild för de yngre
förmågorna. Hans lägenheten blev enligt Dylans dåvarande flickvän Suze
Rotolos självbiografi ett vardagsrum för en ny generation bohemer. Van Ronk
fick smeknamnet The Mayor Of MacDougal Street - MacDougal streets
borgmästare. Det blev också namnet på självbiografin han nästan hann
färdigställa tillsammans med Elijah Wald innan sin bortgång.
Under 1950-talet inledde den konservativa senatorn Joseph McCarthy
kartläggning och förhör, i vissa fall ren förföljelse, av folk med
kommunistiska eller socialistiska åsikter. Det kalla kriget resulterade i
en antingen eller-politik som gjorde att många som ansågs sprida eller
värna om oamerikanska värderingar bannlystes om de vägrade dämpa sig.
Pete Seeger, som nyligen gick bort vid 94 års ålder, vägrade svara på
frågor om åsikter och vänner. Han bannlystes från radio, tv och
skivinspelningar.
Van Ronk beskriver i
boken hur han dras mot vänsterkanten främst som en motreaktion. Han
vill så långt bort från McCarthy och Richard Nixon som möjligt. Han
börjar snart störa sig även på de mest enögda kommunisterna, även om han
är emot registrering och svartlistning som han menar mer eller mindre
kvävde folkmusikrörelsen under femtiotalet. Det blev enklare att stå på
barrikaderna på sextiotalet, i alla fall om man var vit. Samtidigt
konstaterar han lakoniskt att han ändå inte gjorde tillräckligt mycket
väsen av sig för att vara aktuell för övervakning. Men han var politiskt
aktiv och deltog i demonstrationer. Att han inte sjöng direkt politiska
låtar berodde på att han ansåg sig inte vara tillräckligt bra på det.
Han spelar hellre blueslåtar som i många fall var gamla redan då och som
på sitt sätt ofta skildrar karaktärer på samhällets skuggsida. Även om Van Ronk inte skrev egna låtar, något som inte prioriteras inom folkmusiken, blev han en utmärkt skildrare.
Vi får en intressant definition av vad folkmusik egentligen är. Van Ronk
menar att det var en muntlig tradition, ett sätt att berätta för folk
som inte kunde läsa och skriva. Låtarna och deras berättelser blir
viktigare än vem som sjunger dem. Han bjuder till och från på
intressanta resonemang om musikhistoria och boken är inte bara en
självbiografi där det egna jaget är viktigt. Van Ronk
delar med sig även av sammanhanget han verkade i, både musikaliskt och
politiskt med analyser som är lättförstådda, väldigt nyktra och
underhållande. Och han kan konsten att dra en har-det-här-verkligen-hänt
skröna.
Till och med de i självbiografier obligatoriska inledande minnena
från skola och barndom är värda uppmärksamhet, långt ifrån de
transportsträckor de brukar vara. Van Ronk
får till och med svält – han spelade banjo i ett jazzband på
femtiotalet och redan då gick det inte att försörja sig på att spela
jazz - att framstå som något man vill testa. Han byter från tradjazz
till folkmusik när han inser att jazzen är över och blir kidnappad av en
äldre (sextonårig) kvinna som tar med honom från Brooklyn till andra
sidan universum i Greenwich Village på Manhattan. Ett område som alltid
anses ha varit bättre för 20 år sedan. Det såg, berättar han upphetsat,
ut exakt likadant som Brooklyn. New York hade många musiker men Chicago,
Los Angeles och San
Francisco hade fler ställen att spela på för de engagerat hoppfulla.
Folkmusikvärlden
tycktes vara mer kamratlig, i alla fall inledningsvis när scenen i New
York var så liten att alla kände alla och turisterna inte hittat dit än.
Man stöttade varandra istället för att trampa varandra på tårna. Vill
man veta mer är Van Ronk
en utmärkt guide som både förklarar det större sammanhanget och roar
med udda detaljer från händelsernas centrum. Inte helt långsökt att
bröderna Coen med sin udda humor fallit för The Mayor Of MacDougal Street.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
Etiketter: film, litteratur, musik
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida