fredag, februari 25, 2011

35 Soulklassiker 1970-75

Sly and the Family Stone photo


Ett långt inlägg om soulmusikens utveckling under sjuttiotalets första halva försvann just. Det finns ord för sånt, men det kanske finns barn som läser det här. Så jag börjar om istället.

Vad jag skrev var i alla fall att mordet på Martin Luther King i april 1968 gjorde att soulen delades i en tydlig politisk och en tydlig opolitisk fåra. James Browns uppfinning funk sken också igenom väldigt tydligt - rytmen blev allt tydligare, även för redan erfarna artister som The Temptations, Ben E King och Curtis Mayfield. Man behöver inte lyssna allt för noga på Lyn Collins för att höra att det är Brown som skrivit låten Think (About It). För oss som gillar kalenderbiteri: Browns låt Papa´s Got A Brand New Bag från 1965 anses vara den försla funklåten och därför kallas han The Godfather Of Funk. Han har sedan dess också blivit den förmodligen mest samplade artisten inom hip hop. En mjukare form av funk hörs i Aaron Nevilles Hercules, skriven av Allen Toussaint.

I kontrast till detta växte den mjuka och vackert stråkbeklädda Philadelphia-soulen fram. I spetsen gick låtskrivar/producent-duon Gamble & Huff. Till deras grupper hörde The O´Jays, Harold Melvin & The Blue Notes och sångaren Joe Simon. Självklart kan också Barry White, The Walrus Of Love (vilket smeknamn!), sorteras in i kategorin stråkbeklädd sängkammarsoul.

I linje med den politiska funken dök det även upp feministisk musik. Shirley Brown, Betty Wright och Jean Knight gick på den stig Aretha Franklin hade börjat trampa 1967 med sin tolkning av Otis Reddings låt Respect.

Till och med skivbolaget Motown, som tidigare hade hållit sig borta från politiska ställningstagande, om nu inte Dancing In The Street var ett sådant, släppte Edwin Starrs låt War. Några år senare gjorde Marvin Gaye den genompolitiska skivan What´s Going On och fick en stor hit med låten med samma namn.

Bilden föreställer Sly And The Family Stone, stilbildande under åren i skarven mellan sextio- och sjuttiotal, som anses vara det första helt integrerade bandet.

Detta inlägget (och originalet) var ett resultat av att jag hittade en skiva jag letat efter i ca tio år. På en stormarknad, inträng mellan 20 exemplar av en skiva märkt Idolvinnare 2009 och 50 exemplar av Peter Jöbacks julskiva, hittade jag nämligen 35 Soulklassiker 1970-75 som i mina sena tonår blev min introduktion till den här musiken. Dessutom finns det ett kärleksfullt och påläst texthäfte av Mats Nileskär, sedan många år tillbaka programledare för P3 Soul.

För dem er som inte kan hitta skivan har jag satt ihop en Spotifylista med samtliga låtar. Mycket nöje!

Jag vet förresten inte i vilken av de ovanstående kategorierna Bill Withers Ain´t No Sunshine hör hemma, men det är en av mina absoluta favoritlåtar.

Mer om musik:

Lite sextiotalssoul i vintermörkret

Motown fyllde 50 år 2009

Mavis Staples kan sjunga


James Brown är fortfarande hårdare än du

Curtis Mayfield, Marilyn Manson och Ozzy

Ken Burns serie om jazz imponerar

Allen Toussaint har spelat med Elvis Costello

Country för nybörjare

Punk för nybörjare

Sextiotalspop för nybörjare

Skäggrock för nybörjare

Om man lyssnar ordentligt hör man att det är soul Ron Sexsmith sysslar med

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Bosse sa...

35 soulklassiker köpte jag tillsammans med en dubbel-lp från Shaft ttidigt 80-tal då jag tröttnat på new wave posörerna. Vilka fantastiska låtar!

4:16 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Visst är det fantastiska låtar? Mycket sväng för pengarna. Är du säker på att du köpte den tidigt åttiotal? Jag tror den kom tidigt nittiotal.

11:45 fm  
Blogger Bosse sa...

Ja, du har rätt det var 90-talet, en Diesel skiva har jag för mig. Och Shaft var fel, jag menar förstås Stax. Hur som helst, grymma låtar!

6:03 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Diesel, ja. Helt rätt. Shaft gavs ut på Stax, så det blir ett halvt poäng.

Man får tom den långa versionen av James Browns The Payback på min lista. På skivan får man bara den korta.

11:29 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida