måndag, november 22, 2010

Nisse samlar sig på skiva och Wilmer X på scenen

http://www.6lyrics.com/images/artists/wilmer_x.jpg

Nisse Hellberg
är just nu trippelaktuell. Dels som gäst på The Refreshments julturné, dels med en samlingsskiva och dels - vilket kanske är den största skrällen - med Wilmer X första konsert på fem år. Själv har jag inte sett dem live på närmare tio år. Om de tänker ställa sig på en scen mitt i vintern utomhus tänker jag svära åt kylan och applådera mig varm.

Den fjärde december ska citytunneln återinvigas i Malmö bl a med hjälp av livemusik. Klockan 21:00 är det tänkt att Wilmer X ska stå på scenen. Den oundvikliga frågan är förstås hur länge gitarrfingrar och basfingrar fungerar i vinterkylan, men i en intervju i Norra Skåne påpekar Nisse vi spelade ute vi millennieskiftet och då fanns infravärme på scenen. Det var inte värre än en midsommar i inre Norrland.

Hellberg fokuserar annars fortsatt på sin solokarriär, med ny skiva och turné om ett år. Men först blir det solokarriärens första samlingsskiva. Tufft Jobb - Nisse Hellbergs Bästa 1994-2010 innehåller 20 låtar från hans hittills fem skivor långa solokarriär. När någon av ens favoritartister släpper samling är det roligt att beklaga sig över de låtarna som inte kom med, men urvalet är bra gjort. Förutom en radda favoriter finns här även nya Kalla Det Drömmar Om Du Vill, Min Lycka Har Vänt och Hon Har Nåt Man Inte Skojar Bort. Dessutom finns här Stjärnan I Mitt Liv, en av de bästa låtar han har satt sitt namn på, från solodebuten - denna gång med Nisse själv på sång. På albumet Röster Från Södern var det Peps Persson som sjöng.

Om fortsatta planer med Wilmer X vill Hellberg inte säga mer än det kan ju komma fler tunnlar.

Själv sätter jag Wilmer X-boxen, som förstås heter Arkiv X, på repeat och letar fram den tjockaste mössan jag kan hitta. Jag vågar inte hoppas på en grön december, som för övrigt inte kom med på nya samlingen, men kanske på För Dum För Pop? Och om någon av Malmös lokala politiker läser detta vill jag vänligt men bestämt påpeka att ni är i desperat behov av fler tunnlar.

Läs en lång intervju av Lennart Persson med Nisse Hellberg om Wilmer X senaste skiva 13 Våningar Upp från 2005.

Läs Nisse Hellberg för dummies

Lyssna på en radiodokumentär om Wilmer X

Läs om mitt liv som (om en) hund mådde så här

En Tiger I Tanken
av Nisse var en av 2007-års bästa skivor

Läs Nisse - en kärleksförklaring

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida