tisdag, januari 08, 2008

Wilmer X-boxen är tillbaka

Det är dags igen. Ful-Tommy lämnade tillbaka Wilmer X-boxen Arkiv X och det tog inte lång tid förrän jag var tillbaka. Wilmer X är inte bara "bra för att vara svenska", de är kort sagt bara jäkligt bra. Och om jag skulle tvingas välja skulle de nog hamna tvåa efter The Beatles.
(Det slår mig förresten att Arkiv X förmodligen varit utlånad mer än Gudfadern-boxen.)
Det blev alltså ingen sömn inatt. Det blev en box istället. Fyra skivor med svettig rock, blues, pop, soul, country och lite ballader. Sen körde jag senaste 13 Våningar Upp när jag ändå var igång. Sedan blev det En Speciell Kväll Med Wilmer X, liveskiva från 1991 med en Peps som gäst (bl a på One Night med auriginal-texten, snarare än Elvis nuttversion) och en livsfarlig Kör Dig Död.
Adrenalinet närmar sig nu kokpunkten och klockan halv fyra och då tar jag det kanske inte fullt friska beslutet att varva ner med överstewilmern Nisse Hellbergs senaste soloskiva En Tiger I Tanken. I trakterna av instrumentala tryckaren Caravelle somnar jag slutligen.
I senaste numret av musiktidnigen Sonic säger Nisse att Wilmer X inte finns just nu, men samtidigt så nackar man inte ett band som Wilmer X utan att ha tänkt efter väldigt noga, så jag stänger inte den dörren helt.
Med tanke på att Nisses största hjältar är The Rolling Stones kan han väl inte lägga ner Wilmer medans de fortfarande är bra? Så kan väl inte en sann Stonesfantast resonera?
Men 2005-års 13 Våningar Upp vore i värsta fall ett värdigt avslut. Och så länge Nisses soloskivor håller samma klass som Snackbar Blues och En Tiger I Tanken finns det bot mot abstinensen. Annars kan man alltid lyssna på boxen en gång till.
Dagens låt är Bara Muskelminnet Kvar av Wilmer X.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida