Konsertrecension: Bror Gunnar Jansson
Bror Gunnar Jansson
Plats: Gemla Folkets Park
Publik: 150 personer.
Bäst: Den musikaliska nyfikenheten.
Sämst: Delvis ett fall av rätt man på fel plats.
Betyg: 3
Scensommar i Gemla har gjort ett riktigt fynd i Bror Gunnar
Jansson. Representerar han musikens framtid? Nej, men vi har sett bluesens
historia och dess namn är Bror Gunnar Jansson från Lerum via Mississippi till
den fint lummiga parken.
Det är amerikansk folkmusik som bjuds. Blues, lite countryinslag,
lite gospel. Kanske det som ibland kallas americana. Led Zeppelin-bröt. Det är
gotiskt träskigt med lera upp till knäna. Mord, fylla och våld. Hopp om
frälsning. Vad mer går det att begära av en söndagkväll?
Han har medverkat i På Spåret och uppmärksammats i Frankrike. Till hösten är det tänkt att hans
nya skiva ska släppas, med texter baserade på svenska mordfall. Det som
kallas true crime. Som en musikalisk variant av tv-serien Skånska Mord.
Med denna fakta är det uppenbart att han inte är intresserad
av att göra det enkelt för sig, kanske inte ens har som högsta dröm att en dag
få vara med i självaste Melodifestivalen. Hans senaste låt, konsertens andra nummer, och
smakprov från kommande skivan, är den skramliga feberdrömmen Body In A Bag. Där
konstaterar han ”my killer is on the loose, maybe you heard it on the news”. Det
är alltså låtens berättarjag som blivit mördad. Men han inleder med en långsam,
drömsk och efter hand allt mer intensiv O´ Death. Det är en modig inledning.
Ain´t No Grave bjuder på en rejäl chans till fotstamp och
hängs upp på ett John Lee Hooker-riff. Jansson kan sitt tempo, men oftast
går det lite långsammare, gungar snarare än svänger. Det blir en intressant
kontrast mellan de svartvita bilder av den amerikanska södern som delvis dyker
upp på näthinnan och den väldigt gröna folkparken vi sitter i.
Det Stora Oväsendet lever upp till sin titel, är
inspirerad av häxjakten på 1600-talet och inleds med slidegitarr innan rytmen
kommer igång. Inte helt olik Bo Hanssons Sagan Om Ringen-skiva, fast utan
orgel. En episk instrumental melodi som långsamt utvecklas och doftar ändlös
svensk skog och John Bauer-teckningar. Gitarren blir mer och mer distad under
låtens gång. På slutet närmar den sig Black Sabbath-tyngd, det gäller även
basen (Stefan Bellnäs) och trummorna (Christopher Cantillo), innan den återvänder
till inledningens skirhet. Vackert. Och väldigt eget.
Sedan kör han blues ensam med ukulele, pedagogiskt nog
kallad The Ukelele Blues. Finns det en box tänker han, minst sagt, utanför den.
Och om det tidigare under dagen såg ut att kunna komma en
och annan skur bjuder kvällen på klarblå himmel och vindprassel i trädkronorna.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida