lördag, juni 29, 2019

Bokrecension: Pick Up The Pieces: Excursions In Seventies Music

Pick Up The Pieces: Excursions In Seventies Music
John Corbett
The University Of Chicago Press
ISBN: 978-0-226-60473-2

Få saker kräver så mycket arbete som att få en text att framstå som att den självmant trillat ut färdig. Att skriva med fakta utan att det blir stolpigt, att sätta musiken i ett sociologiskt sammanhang utan att det blir omständigt, att skriva underhållande utan att det riskerar bli larvigt och att skriva självbiografiskt utan att det blir självupptaget. Allt det här lyckas John Corbett med och han gör de så bra att jag vill slå honom, men det tänker jag inte göra för då måste jag sluta läsa en stund. För ja, Corbett har skrivit en bok med akademiska ambitioner som går att njuta av.
Pick Up The Pieces går igenom sjuttiotalet år för år med till synes slumpmässigt utvalda låtar. Corbett tycks enbart gå på tycke och smak. Låtar och album från varje år får varsitt kapitel, de flesta en handfull sidor långa. Från The Kinks klassiker Lola till Grace Jones Warm Leatherette, det enda bidraget från åttiotalet. Här skulle det gå att rabbla upp en massa artister men jag ska hålla mig. Uppräkningar är aldrig kul.
Det är alltså inte bara en bok om blues, men många av artisterna han hinner med passar in i Jeffersons målgrupp. Och är du så pass musikintresserad att du läser bokrecensioner i en trots allt så pass smal tidning borde du definitivt läsa Pick Up The Pieces. 470 sidor utan mer än sjuttiotalet som röd tråd kan tyckas bli mycket, men det blir aldrig långtråkigt.
Kort sagt är det här en av de bästa böckerna jag läst på länge om musik, hur den blir till, vad den gör med oss och vad vi gör med den. Vad vi har musik till. Och du kommer med största sannolikhet både lära dig en hel del nytt, lägga märke till nya detaljer i låtar du trodde du kunde utantill, upptäcka nya favoriter och få skratta. Allt det som musikjournalistik är till för.

Publicerades ursprungligen i Jefferson.