Konsertrecension: Gustav Lundgren Trio med Frida-Hedvig Roth Sandberg
Gustav Lundgren Trio och Frida-Hedvig Roth Sandberg
Plats: PM.
Publik: Fullt.
Bäst: Jazzen har en framtid.
Sämst: Lite väl finjazzigt ibland.
Betyg: 3
Publik: Fullt.
Bäst: Jazzen har en framtid.
Sämst: Lite väl finjazzigt ibland.
Betyg: 3
Efter en fin vårhelg behölls känslan på måndagkvällen med
hjälp av föreningen Jazz i Växjö, restaurang PM och gästande Gustav Lundgren
Trio, som i sin tur gästades av Frida-Hedvig Roth Sandberg.
Gustav Lundgren från Stockholm har hyllats som en av
Sveriges främsta jazzgitarrister och på sin hemsida går det att ta del av
lovord från bland andra George Benson. Det är ungefär som att prisas för sitt
melodisinne av Paul McCartney. Lundgren började spela gitarr som tolvåring och
även många som inte är bekanta med hans namn har hört honom framföra musik i
reklamfilmer på TV-kanaler som sysslar med sånt. Född 1980 har han hunnit medverka
på över åttio skivor. Dessutom har han turnerat över stora delar av världen.
Till PM kommer han med sin trio bestående av trummisen Ola
Bothzén och basisten Mattias Welin, den sistnämnda från Växjö. De spelar som en
trio där alla får plats. Det är inte så att de kompar medans Lundgren spelar
solo. De spelar tillsammans, i alla fall oftast. Låtarna blandar och ger. Tekniskt
oklanderligt, flinka fingrar. Doftar både soul och gypsy. Franskt. Bossanova. Plötsligt
befinner vi oss i Nyhavn en av sommarens vackraste kvällar.
Med sig denna PM-kväll har de också Frida-Hedvig Roth
Sandberg. Hon kommer från Växjö, har medverkat i lokala musikaler, och går nu
sista året på en gymnasial musikutbildning i Stockholm. Om hon inte fått riktigt
alla bitarna på plats än är hon så lovande att det nästan gör ont. Men de
riktigt stora slutar aldrig utvecklas. De kommer aldrig riktigt fram, inte mer
än korta ögonblick åt gången. För de vill alltid vidare. Att sjunga med Lindgrens
trio, som bitvis är lekfullt lösa i kanterna, passar Frida-Hedvig.
När hon kommer ut på scenen och inleder med I Put A Spell On You förflyttas vi omedelbart från Nyhavn till en klubb i Harlem 1956. Rummet
blir svartvitt. Röken stiger i slowmotion från cigaretterna. Ja, det är dumt
att röka. Men det ser onekligen bra ut på bild.
Det låter som Frida-Hedvig fått hjärtat krossat fler gånger
än vad som är rimligt i hennes ålder. Eller oavsett ålder. Rösten känns även
när hon inte tar i. Pondusen finns där redan. Stilpoäng, om hon skulle behöva
det, för att hon är barfota.
De gör något helt eget av Nina Simones I Wish I Knew How It Would Feel To Be Free. Att göra Nina Simone kräver sitt mod. För Nina Simone är Nina Simone. Men Frida-Hedvig Roth Sandberg är Frida-Roth Hedvig Sandberg. Det kommer behövas nya kapitel i den stora boken om den svenska jazzens historia.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida