Konsertrecension: Emil & The Ecstatics
Emil & The Ecstatics
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Lördagen den elfte april.
Längd: 140 minuter plus paus.
Publik: Som mest ett sextiotal.
Bäst: Variationen.
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Lördagen den elfte april.
Längd: 140 minuter plus paus.
Publik: Som mest ett sextiotal.
Bäst: Variationen.
Kvartetten
från Stockholm består egentligen av gitarr, orgel/piano, bas och
trummor. Men ikväll är det vad Emil kallar en special edition. Thomas
Hammarlund hoppar in på gitarr, Urban Hed på ståbas och Björn Virtanen
på trummor. Det gör att det är svårt att bedöma hur samspelade de är,
men det märks inte att de är inhoppare även om det inte blir mycket
personkemi. Det är skickliga och följsamma musiker. Emil Arvidsson själv
är den sortens gitarrist som hellre sticker in små riff och lägger till
rytm än flashar med fingersnabba solo.
De börjar med två egna
låtar, bland annat All Day Everyday, innan de hugger in på en långsam
och gripande BB King-tolkning. De fortsätter med bland annat Magic Sam,
Clarence Carter och Johnny ”Guitar” Watson. Ett bluesband, ja, men med
rock´n´roll och soul också. Under en Sam & Dave-ballad bryter det ut
tryckare i publiken. Publiken är inledningsvis annars lite blyg. De
tjugotal som hittat hit står långt bak. Sedan börjar någon dansa och
dansar sig framåt efter hand som källaren fylls. Som mest är det ett
sextiotal på plats. Efter paus dansas det loss rejält längst fram.
Andra
set inleds av Emil ensam med slidegitarr i en egen Hawaiilåt. Det krävs
cojones att blanda eget med de stora - även om de främst gräver fram
mer okända låtar. Stora namn kan ses som säkra kort, men ger man sig på
Elmore James bör man kunna sin sak, annars blir det lätt ett rejält
magplask. The Sky Is Crying, en av hörnstenarna i blueshistorien,
hanteras ypperligt. Den innehåller ett slidesolo där Emil lägger ner
gitarren på det lilla staketet vid scenen - senare kommer han hoppa upp
på det och få huvudet i en lampa - och spelar ett solo som eventuellt
håller på fortfarande. Det är en av kvällens höjdpunkter.
Musiken
är ofta svängig med ett halvfartsgung. För övrigt ett tempo som är
livsfarligt. Sitter inte allt tajt på ett löst sätt blir det lätt
betongröv, men inte ikväll. Ibland tutar de loss och lägger i högsta
växeln, men det sker inte ofta. Bo Diddley dyker upp i ett underbart
löst hängande tempo. Det obligatoriskt spexiga ståbassolot river ner
applåder.
Egna Boogie Tonight blir första extranummer, en
slingrande skallerorm i Texas med underbart struttigt gitarriff som hade
kunnat komma krypande ur ett ZZ Top-skägg eller två. Då har publiken
för länge sedan kapitulerat och insett att det är lördag.
Läs mer om liknande:
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida