Daniel Lemma fixar en trevlig kväll på sommaraltanen
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Lördagen den 30 november.
Längd: 70 minuter.
Publik: Tämligen smockat.
Bäst: Den sköna atmosfären musiken skapar.
Sämst: Lite för mycket mellanlunk.
Tid: Lördagen den 30 november.
Längd: 70 minuter.
Publik: Tämligen smockat.
Bäst: Den sköna atmosfären musiken skapar.
Sämst: Lite för mycket mellanlunk.
Daniel Lemma
börjar plocka poäng direkt när han kommer in ensam på scenen och
inleder med Mississippi John Hurts Candyman. Eller i alla fall något som
låter väldigt mycket som just den låten. När han slog igenom hade han
ofta ekon av soul, men sedan dess har han rört sig mot
singer-songwriter. Vi får under kvällens konsert höra låtar av Loudon
Wainwright III (för en yngre publik känd som pappa till Martha och
Rufus), Joni Mitchell och Bob Dylan. Samtliga artister med stor
musikalisk bredd. I fallet Dylan gräver han fram den relativt okända
Oxford Town som spelas som extranummer. Det är intressant att se
publiken glatt klappa med till textrader om mord och rasism. Wainwright
och Mitchell tolkas i form av The Swimming Song och Big Yellow Taxi.
Artisterna ger en nyckel till Lemmas stil.
Hans framtoning gör ett lika sympatiskt intryck som musiken. Rösten
påminner om en nedtonad Björn Skifs, och det är en komplimang. Vill man
hoppa och skrika har man inte mycket att hämta, men vill man mysa en
stund och njuta av välskrivna låtar sitter musiken som en vante och är
nästan lika värmande. På något sätt har det hunnit gå tolv år sedan
genombrottet med If I Used To Love You. Den framförs i en smått funkig
version och resulterar i allsång. Musiknörden Lemma stoppar också in - om ordvalet tillåts - några rader från Marvin Gayes Sexual Healing.
Senaste skivan Telescope är mer akustiskt avskalad med doft av
amerikansk folkmusik. En fint stampig Worries och Barber från just den
skivan är två av höjdpunkterna under konserten. Trots att det bara är
tre musiker på scen och två av dem spelar akustiska gitarrer är det
rytmiskt och gungigt. Stefan Vingfors spelar både ståbas, dragspel och
melodica, men inte samtidigt. Bandet är väldigt avslappnat och samspelt
och när de sjunger stämsång påminner det bitvis om The Band. Det är
anspråkslöst och lekfullt utan att vara slarvigt. Under några mer
stillsamma låtar blir folk längre bak förvisso otåliga och börjar prata,
men talangen för melodier som bär låtarna framåt är uppenbar.
Vissa artister jobbar hårt för att bli omtyckta och kommunicera. Lemma
däremot verkar helt hemma, som en dag på altanen. Det finns inget
avstånd mellan publik och artist. Bara kanelbullarna saknas. Efter
konserten ställer han sig i DJ-båset och kvällen kan fortsätta.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida