Imani Winds från New York är inte blåsta
Plats: Konserthuset.
Tid: Söndagen den 29 september.
Längd: 85 minuter plus paus.
Publik: Ett åttiotal.
Bäst: Att musikerna gör relativt smal musik lättillgänglig utan att kompromissa.
Tid: Söndagen den 29 september.
Längd: 85 minuter plus paus.
Publik: Ett åttiotal.
Bäst: Att musikerna gör relativt smal musik lättillgänglig utan att kompromissa.
Musikerna börjar med att möblera om bland notställ och stolar på
scenen innan de sätter sig ner och inleder med Red Clay Mississippi Delta komponerad av ursprungsmedlemmen Valerie Coleman. Det blir
allfingerknäppning, som allsång fast med fingerknäppning istället för
sång. Musiken under kvällen är ett möte mellan jazz, blues, klezmer och
klassisk europeisk musik. Imani Winds befinner sig i en korsning med vägar åt många håll.
De är en grammisnominerad blåskvintett från Brooklyn i New York som
spelar nykomponerad musik med rötter i Afrika, Syd och Nordamerika och
som på sin senaste skiva Terra Incognita, som betyder okänt land, spelar
ny musik av jazzlegenden Wayne Shorter - det vill säga när de inte
spelar eget. Det låter nästan som en idé till en Monty Python-sketch.
Och självklart ger de en konsert i Växjö. Var skulle de annars ta
vägen? Kanske till Söderportkyrkan i Tingsryd där de spelade i lördags. Imani
betyder tro eller tillit på swahili, så kyrkan är en logisk plats. Det
är för övrigt ett för orkestern pågående projekt att spela nykomponerad
specialskriven musik av kända kompositörer. Vi får också gammalt som vi
hört, men inte spelat så här.
Sato Moughalian på flöjt, Toyin Spellman-Diaz på oboe, Mariam Adam
på klarinett, Jeff Scott på valthorn och Monica Ellis på fagott bjuder
på värme sväng, humor och kärlek. De är tekniskt skickliga men glömmer
inte att inlevelse också är viktigt. De levandegör allt de spelar.
Där ingår bland annat delar av Igor Stravinskys Våroffer, som gjorde
skandal vid premiären 1913. Musiken ansågs vara för experimentell till
formen och uppfattades som avantgardistisk och därmed provocerande. Folk
skrattade, grät och skrek rakt ut. Den här gången behöver dock inte
polis tillkallas. Publiken i konserthuset sitter snällt kvar i sina
platser. Bitvis låter stycket som om musikerna inte kan enas om varken
takt eller tonart. Med alla tempobyten och oväntade vändningar är
musiken med största sannolikhet inte lättspelad, men förmodligen en
spännande utmaning i alla sina utflykter. Den får kvällens längsta
applåd.
De spelar också brasilianaren Astor Piazollas nyskapande salsa. Han
skapade salsa man skulle sitta ner och lyssna på istället för att dansa
till och när hans basist ville ha mer att göra på scen fick han stycket
Contrabajissimo att bita i. Där står basen i centrum. I Scotts
arrangemang är det ikväll fagotten som står i centrum.
Med Imani Winds
finns inga förinspelade versioner i huvudet, inga referenser att luta
sig mot. Och det gör att man verkligen lyssnar på musiken, rycks med av
den och plötsligt befinner sig någonstans - känslomässigt eller
intellektuellt - där man inte varit innan. Med andra ord precis det som
musik och konst gör med oss när den är som bäst.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida