Lisa Lystam & Little King ordnar svängig helkväll
Plats: Kafe De Luxe
Tid: Lördagen den femte januari
Längd: 110 minuter plus paus.
Publik: Ett fyrtiotal under första halvan, något tjockare under andra.
Bäst: Bluesen lever och vi med den.
Bluesen och dess fans har ibland så stor respekt för rötterna att
försök till att släppa in lite frisk luft möts med misstanke. Lisa
Lystam går upp på scen med sitt munspel och Fredrik Karlsson på akustisk
gitarr och börjar med en Robert Johnson-låt från 1930-talet. Duon har
en sammanlagd ålder på kanske 45. Lystam blandar eget med andras och gör
eget även av de andras. Hon spelar munspel i en Sonny Boy
Williamson-låt som om ingenting hade hänt, hon tolkar Louise Hoffsten
som hon ofta jämförs med och sjunger It Hurts Me Too med svensk text av
Slim Notini. Det är den där sortens stillsamma blues man lyssnar på en
regnig tisdag när man letar efter en räkning som ska betalas innan
midnatt. Och det är menat som en komplimang.
Medlemmarna i kvartetten Little King är också unga men kan sin
historia och är - i likhet med Lystam - inte rädda för förnyelse. De
nämner bland annat Cream och The Allman Brothers Band som förebilder -
som förvisso debuterade under sent sextiotal. I bluesens värld är alltid
förnyelse ett relativt begrepp. Bluesrocken kan i fel händer vara något
av det värsta som finns i musikväg, men ikväll får vi både ös, fläsk
och sväng. Samtidigt är allt rymligt. Både gitarr, bas och trummor får
gott om utrymme, men inte för mycket. De är samspelade och vet hur man
spelar tillsammans och inte bara var för sig.
Down And Out har kvällens förmodligen vackraste gitarrsolo där
mindre smakar mer och Weight Of The World är en studsig höjdpunkt. Då
konkurrerar de ändå med låtar av BB King, en Freddie King som spelas så
långsamt att den nästan går baklänges och om man spelar JJ Cale plockar
man alltid poäng. Att tolka denna minimalismens mästare - och få det att
låta så självklart - är att bara spela de toner som verkligen behövs
och knappt ens det.
På slutet knyts kvällen ihop när även Lystam och Karlsson kommer upp
på scen igen och vi får It Hurts Me Too en gång till, denna gång på engelska, och
sist en Robert Johnson till. Och om de inte gick ner till korsningen och
sålde sina själar till djävulen så ser de i alla fall till att bluesen
har en framtid i Sverige.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida