Gunhild Carling & Carling Big Band
Plats: Konserthuset.
Tid: Lördagen den 12 januari.
Längd: Två timmar plus paus.
Publik: Utsålt. 768 personer.
Bäst: Musikerna är väldigt skickliga.
Sämst: Folk som går på konsert för att prata. Konstigt fenomen.
I januari 1956 släppte Elvis Presley sin singel Heartbreak Hotel.
Det blev hans första nationella listetta. Innan dess hade
storbandsjazzen under lång tid varit den musik ungdomarna lyssnade på
när de gick ut för att dansa, den var sin tids pop. Från 1920-talet och
framåt hade swingjazzen varit hitmusik. Sedan försvann den i ett hörn på
museum. Eller? Riktigt så blev det inte.
Carling Big Band har hunnit fylla trettio och i bandet ingår mamma, pappa och fyra barn. Längst fram står Gunhild Carling
och utstrålar så mycket spelglädje och energi att man nästan är tacksam
att inte sitta på första raden. Sammanlagt är det 16 musiker på
scenen och även om Gunhild är den visuella
stjärnan som spelar en rad instrument är storbandsjazz – precis som
namnet skvallrar om - en gruppverksamhet och det svänger på alla håll
och kanter.
Första halvan av konserten fokuserar mycket på tjugotalet när
jazzen spreds över USA av Louis Armstrong. Det är den sortens musik som
brukar spelas i Woody Allen-filmer. Klassiker som Panama Rag och Suwanee River (från 1851!) blandas med av Gunhild
egenskrivna låtar som snygga balladen Universe och ett nummer som
presenteras som en Dixielandsonat. Folk som har uppnått en viss ålder
brukar säga att all ny musik låter likadan. Utan att överdriva allt för
mycket kan man säga samma sak om mycket av det som kallas tradjazz.
Stora delar av publiken är i en ålder där de nästan lagligt kan ha
druckit alkohol för att fira Ingemar Johanssons boxningsbragd 1959.
Ickepensionärerna är få.
Publiken sitter ner och kan inte dansa. Men det kompenseras av
Harlem Hot Shots som bland annat dansar jitterbugg, Charleston, lindyhop
och step. Och förmodligen något annat jag inte vet vad det heter. Det
är alltså inte bara musiken som håller hög klass. Vi får också
tallriksbalansering på pinnar och slapstick (kombinerat) och en av
carlingarna balanserar tre golfklubbor och en boll på hakan. Se där en
värdefull talang.
Andra halvan är mer varierad. Vi får tysk romantik, Duke Ellington
och John Coltrane. Längre från tradjazz än Coltrane går det knappast att
komma utan att lämna jazzen helt. Vi får till och med en svensk
åttiotalslåt med solo på Dalasäckpipa. Och ett tips: spelar man banjo
och trumpet samtidigt får man en (välförtjänt) stående ovation. Svårare
är det inte.
Under Gene Krupas paradnummer Drum Boogie river trummisen (ännu en carlingare) av ett kombinerat trum, golv och tuggummisolo.
Kvällen
bjuder på blandad jazz med storbandsinramning och inslag av cirkus. Så
på sätt och vis är det en historielektion med rötter i New Orleans som
utförs med humor, charm och stor musikalitet.
När lamporna i salen tänds går bandet och dansarna ut och fortsätter
spela i foajen. Där kan man även köpa skivor, men inga tallrikar.
Läs mer om liknande:
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida