Stå upp: Johan Rheborg
Johan Rheborg
Plats: Konserthuset
Publik: 760 personer.
Bäst: Tempot och antalet ämnen.
Sämst: 15-20 minuter hade kunnat skalas bort.
Betyg: 3
Publik: 760 personer.
Bäst: Tempot och antalet ämnen.
Sämst: 15-20 minuter hade kunnat skalas bort.
Betyg: 3
Johan Rheborg är väletablerad
som skådespelare och komiker, men inte lika fullt etablerad som stå
upp-komiker. Kanske är det därför hans turné Säker på att jag är osäker – en
standup om att inte veta kallas för en ”try out”. Ett försök. Är det möjligtvis
ett sätt att minska kraven på föreställningen?
För det kan tolkas som
ett tecken på osäkerhet, för att travestera titeln. Som att vi eventuellt får
räkna med att han kommer av sig eller att det finns en svacka i mitten som kommer
fixas senare. Det är onekligen en märklig premiss för en föreställning som är
på turné. Det är inte som att det är en engångsföreställning, en
provföreställning som bara råkar hamna just i Växjö.
Delar av aftonen handlar
om hur föreställningen kom till och alla problem som krånglade till det. Lite
om att gå på teater, turerna kring akademien och valet. Genomgång av gubbljud. Och
om när Stefan Löfven väljer skinka.
Enligt programförklaringen
ska huvudtemat för kvällen vara vem han egentligen är, Johan Rheborg, nu när
barnen flyttat hemifrån och han och frun är själva. Om den fasen i livet. Publiken
tycks å ena sidan vara i en ålder när eget boende inte är aktuellt än, och å
andra sidan förmodligen kan ha sett både barn och barnbarn vandra ut till sina
första amorteringar. Längs vägen får vi en genomgång om vilka sorters människor
som bor i Stockholms olika stadsdelar. För herr och fru Rheborg ska välja var
de ska flytta när de säljer boendet i Täby. Flytten visar sig riskera bli något
av en kulturkrock även om det bara är en mil till innerstan.
Det är genomgående drivet
och effektivt berättat. Rheborg saknar inte scenvana. När materialet bitvis
haltar, de riktiga gapskratten uteblir, kompenserar han med passionerad
leverans. Ibland imiterar han människor han mött, pratar med ljud snarare än
ord och är bra på att skrika och grymta. Han förklarar att det är hans subjektiva
tolkning av hur de pratar.
Om han är sig själv eller
”sig själv” får vara osagt. Men det känns att det är baserat på hans egna
erfarenheter och upplevelser. Möjligtvis är osäkerheten hans egen, men särskilt
personligt blir det inte. Den självrannsakande programförklaringen går lite om
intet och slarvas bort. En timme går innan han nämner att barnen blivit stora
och flyttat.
Det gör ju egentligen
inte föreställningen sämre, men innehållet är inte är det som står på burken. Med
komedi är det ändå till slut antalet skratt som räknas. Och där går Rheborg
trots invändningarna i land.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida