måndag, juli 31, 2017

Skivrecension: Fleet Foxes - Crack-Up

Fleet Foxes
Crack-Up
(Nonesuch/Warner)

Ja, det har gått en och en halv månad sedan den här skivan, bandets tredje, släpptes. Å andra sidan har det gått sex år sedan deras andra skiva Helplessness Blues släpptes, så det jämnar ut sig. Under tiden har bandets sångare och låtskrivare Robin Pecknold studerat litteratur på universitet. Om uppehållet var tänkt som ett uppehåll eller om Fleet Foxes var över vet vi inte, kanske inte heller medlemmarna själva.
Crack-Up är deras mest ambitiösa skiva, låtarna är långt ifrån linjära. Några av dem låter som ett flertal ihopsatta fragment snarare än som helheter. Som The Beatles Abbey Road-medley, eller ännu mer sättet som The Beach Boys (eller Brian Wilson) jobbade under arbetet med det som efter många om och men skulle bli Smile.
Att låtarna på Crack-Up heter saker som I Am All That I Need/Arroyo Seco/Thumbprint Scar, Third Of May/Odaigahara och On Another Ocean (January/June) tyder också på att de är delar som satts ihop. Resultatet blir att det inte alls saknas bra idéer, men att väldigt få av dem känns färdigutvecklande. Att tempo, rytmer och ljud sätts samman på ett intressant sätt, men inte alltid vet var de är på väg - eller ens har någon stans att ta vägen. Ibland är det frustrerande, ibland kittlande.
Fleet Foxes har velat göra något nytt och det hedrar dem, men skivan känns inte riktigt färdig. Musiken är mer imponerande än något att bli berörd av. Och förvisso inget fel med det. If You Need To, Keep Time On Me känns som en hel och färdig låt, ett av de få tillfällen där musiken ges möjlighet att landa och andas ut. Den är ett tecken på att Pecknold inte har glömt konsten att göra vackra melodier.
En anledning till den sena recensionen är att jag ville se om skivan blommande ut efter upprepade lyssningar och, ja, till viss del. Men inte så mycket som jag hoppade och trodde.
Kanske är det här ett steg framåt som leder till något riktigt stort nästa gång?