Konsertrecension: Nynningen
Nynningen
Plats: Växjö teater.
Tid: Torsdagen den nionde februari.
Längd: 90 minuter.
Publik: Runt 140.
Bäst: Tyngden och pondusen i framförandet.
Saknade mest: Deras tolkning av Staten Och Kapitalet.
Plats: Växjö teater.
Tid: Torsdagen den nionde februari.
Längd: 90 minuter.
Publik: Runt 140.
Bäst: Tyngden och pondusen i framförandet.
Saknade mest: Deras tolkning av Staten Och Kapitalet.
Om någon med en fördomsfull bild av det som kallas progg skulle
göra en parodi på ett proggband från Göteborg skulle det förmodligen låta
ungefär som Nynningen. Det är egentligen inte menat som kritik. De fems
(gitarr, gitarr, orgel, bas och trummor) bitvis tunga och ibland bluesbaserade
rock, ibland med en ton av svensk folkmusik, har klara tidens tand och i Totta
Näslund hade de en riktigt bra sångare. Efter en storstilad comeback gick han bort
2005 och numera står Tomas Forrsell vid mikrofonen och gör det med den äran. Forrsell
(som beskriver turnén som att återse en gammal förälskelse) löser det genom att
inte alls sjunga som Totta. För vem kan göra det förutom Totta? Den sättningen
som turnerar nu är förresten den som fanns 1973, för er som undrar.
Atlantiska Oceanen inleder, håller på i bortåt tio minuter och
betar av ett flertal tempobyten. Den börjar lugnt och slutar något mindre
lugnt. Vilddjurens Sång fortsätter och tempot höjs ytterligare. Ett talat parti
ingår. Något både de talade och sjungna texterna har gemensamt är att det inte
finns många allegorier. Det som sägs är nästan alltid det som menas,
bokstavligt. Analyser behövs inte.
I höjd med låten För Full Hals, från skivan med samma namn som kom
1973 och består av tonsättningar av ryska poeten Vladimir Majakovskij, börjar
publiken nicka i takt, men så är det också bandets mest kända låt och skiva.
Den dominerar kvällen. Vissa av de mer agitatoriska textraderna möts av knutna
nävar i luften.
Nynningen gjorde ytterligare tre skivor under
sjuttiotalets första halva. Det tappra men ack så förtryckta proletariatets
kamp mot den onda kapitalismen går som en väldigt röd tråd genom kvällen.
Texterna lyckas med konststycket att kännas både föråldrade (i formuleringar)
och aktuella (till innehåll) samtidigt. Nyanser var inte proggens starka sida.
Tydlighet till varje pris. Men de lyckas ändå bitvis få de gamla låtarna att
handla om saker som händer nu, 45 år senare. Motstånd är det enda sättet att
bli fri är ett budskap som saknar partitillhörighet och era, men det är
inte en slump att skärmen på scenen blir blodröd under låtens gång.
Oavsett färg är det en musikalisk upplevelse som oftast
erbjuder mer än nostalgi. Och Frank Zappas Peaches En Regalia är oväntad som
näst sista nummer. Stilpoäng.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida