Konsertrecension: Flocken
Flocken
Tid: Lördagen den 30 maj.
Plats: Kafe De Luxe.
Längd: 50 plus 45 minuter.
Publik: Som mest ett sextiotal.
Bäst: Den svängiga lekfullheten.
Tid: Lördagen den 30 maj.
Plats: Kafe De Luxe.
Längd: 50 plus 45 minuter.
Publik: Som mest ett sextiotal.
Bäst: Den svängiga lekfullheten.
Flocken har spelat tillsammans i fem år, turnerar flitigt
och gör en blandning av balkan och klezmer. För er som undrar vad det är för
något kanske en kortare förklaring är på plats. Balkan är folkmusik från, inte
helt oväntat, Balkan. En sorts musik som gärna håller högt tempo och innehåller
blåsinstrument och längtan. Klezmer är folkmusik från främst östeuropa med
huvudsakligen judiska rötter. Det är en sorts musik som också gärna håller högt
tempo. Det är dansant melankoli. Flocken har också inslag av traditionell
svensk folkmusik. De lyckas vara politiska utan att egentligen vara politiska.
Bara så där. Att de spelar på asylboenden är fullt logiskt. Kanske är det ett
sätt att tacka för musiken. Det är förresten inte en slump att de spelat mycket
på jazzfestivaler också. Många av låtarna är uppbyggda kring solon som avlöser
varandra.
Nu är det inte fullt ös hela tiden, de spelar långsamma
nummer också, ibland nästan med en arabisk ton. Då ligger havet spegelblankt,
även om det går att ana svänget strax under ytan. Det blir lite sjutakt också i
Jugo Plese Gamala Taki Taki, för de som verkligen vill utmana sina
danskunskaper.
Två av medlemmarna har bakgrund i jazz, två i folkmusik.
Ibland blir det lite tango. De blandar med andra ord minst sagt friskt. Konstigt
nog känns det ändå som att det saknas lite variation. Nog för att resultatet av
influenserna blir något som inte växer på träd, men inbördes blir låtarna ändå
snarlika. Och inte bara för att de både inleder och avslutar kvällen med
Flockens polska, öppningslåten på deras nysläppta debutskiva Altona.
Då har de spelat ett set inför mestadels sittande publik
innan borden plockas bort under en kanske lite väl tilltagen paus. Om de före
paus ibland pratar mycket mellan låtarna och konserten bitvis tappar tempo, påpekar
de i början av andra set att det nu blir mindre prat och mer dans. Publiken
kommer igång ordentligt och jublet stiger. Mot slutet blir det till och med
ringdans.
Men vad heter medlemmarna och vad spelar de för instrument,
undrar nu vän av ordning. Ida Gillner spelar sopransax, Fredrik Brändström
föredrar att spela dragspel, Anna Lund håller ordning på trummorna och Donovan
von Martens ser till att kontrabasen inte ramlar ner på golvet.
Det är, som alla konserter borde vara, en upplevelse som
band och publik skapar tillsammans.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida