torsdag, april 16, 2015

Skivrecension: Villagers

Folkpop
Villagers
Darling Arithmetic
(Domino/Playground)

Conor O´Briens tredje skiva som Villagers är hans första som är gjord i svartvit. O´Brien har gjort rubbet hemma och sjungit, spelat, spelat in, producerat och mixat allt själv. Och skrivit allt. Och - förstås - odlat skägg. Det är mer eller mindre en temaskiva om kärlek, förhållande och sexualitet. Ämnen som kräver bra texter för att inte bara bli plattityder. Rent musikaliskt är det hans mest lågmälda, en skiva som mer än de två tidigare lägger pannan i veck. Men melodierna visar sig snart vara lika direkta som tidigare. Känslan för till synes enkla formuleringar och snygga ordvändningar som skildrar stora skeenden känns också igen. Every Thing I Am Is Yours innehåller raden: Left my demons at the door/so why are you opening it for? Hot Scary Summer: We got good at pretending, then pretending got us good. Sista låten So Naive skvallrar om att O´Brien upptäckt Nick Drake, både i gitarrspel och sångfrasering.
Villagers har kanske passerat lite under radarn i Sverige, men i hemlandet Irland har de två första skivorna av enmansbandet (eller möjligtvis är han soloartist som gett sig själv ett bandnamn) toppat listan och i England nominerades båda för prestigefyllda Mercury Prize.
Något som saknas på Darling Arithmetics är den sortens direkta poplåtar som tar emot lyssnaren med öppen famn, säg som en Becoming A Jackal eller en Nothing Arrived från de två första skivorna. Det är förstås ett medvetet val. En sån låt hade brutit mot skivans genomgående atmosfär. Och den här gången ville O´Brien göra något annat mer genomarbetet, men samtidigt luftigt. Personligt, nästan privat. Darling Arithmetic är ett kreativt och imponerande steg framåt.

Lyssna också på: Bill Callahan - Sometimes I Wish We Were An Eagle (2009).

Skivrecension: Lord Huron
Skivrecension: Laura Marling