tisdag, juni 28, 2011

Alfakassan är på gång igen, del 30


Den här gången påstår de att jag är skyldig dem pengar för en månad. Tydligen har jag inte betalat avgiften för januari i år. Igår när jag ringde och frågade var felet kunde tänkas vara sa de att de inte fått avgiften för december 2010, men idag sa de att det avgiften för januari de inte fått. Ja, man måste ringa varje dag eftersom man aldrig får prata med någon ansvarig förrän efter 4-5 veckor av kompletteringar av intyg och 3-4 telefonsamtal i veckan. I januari jobbade jag inte, i februari jobbade jag (och har gjort sedan dess). Dvs - i januari skulle jag betala låga avgiften, i februari höga avgiften.

Enligt min kontohistorik betalade jag (några dagar försent - ursäkta!) avgiften för januari den första februari och sedan avgiften för februari den 28 februari. Så då borde jag rimligtvis inte ligga en månad efter.

Däremot betalade jag inte avgiften i maj eftersom jag inte fick något inbetalningskort i maj. Tydligen berodde det på att jag betalat för mycket de senaste månaderna. När jag ringde dem och påpekade att jag betalat korrekt summa, de visste tydligen inte att jag jobbat, sa de då kan du betala avgiften för maj nästa månad i stället. Ibland är det noga, ibland är det inte noga.

Jag är trött på att jag bara har skyldigheter och de bara rättigheter. Om det varit några andra jag gör affärer med hade jag inte gjort en grej av det, men om Alfakassan tror jag tänker bjuda dem på 297 kr för en månad de redan fått 147 kr för tror de fel.

Det här kommer resultera i att de om x antal månaders diskussion tvingas inse att de har fel, eller att det har blivit ett tekniskt fel. Det brukar de säga.

Jag är inte perfekt, men när det gäller Alfakassan ser jag till att de får pengarna de ska ha - just för att slippa sånt här. Om det krånglar när det gäller andra företag går det att lösa med ett eller två samtal och kompletterande betalningar - tack Boxer. Saker behöver ofta inte ta flera veckors heltidsarbete. De närmaste veckorna blir långa.

Om jag inte vetat att jag har rätt hade det inte varit värt det. Jag önskar nästan att jag hade fel. Då kunde jag betalat och gått vidare, men inte nu. Fortsättning följer.

110704 Nu har de kommit på att det i stället är april de inte fått pengar för. Spänningen tätnar.

110705 "Som du kan se på föregående sida ligger du i fas med dina inbetalningar fram till och med oktober 2010. Från och med november 2010 har du legat efter med två månaders betalningar". Varför tog det sju månader att informera mig om detta? Dessutom stämmer inte uppgiften. Dessutom (2) betalade jag inte 597 kronor i mars, även om det är ett fel till min fördel. Spänningen tätnar om möjligt ännu mer.

110707 Idag har jag fått besked om att det är inbetalningarna för november och december som inte stämmer. Enligt min kontohistorik har jag betalat in samma summa som inbetalningskorten kräver - ja, eftersom jag känner till Alfakassans felprocent behåller jag inbetalningskorten - och frågan är nu vad de ska hitta för "fel" i nästa steg.

110708 Jag beklagar att det har uppstått missförstånd i kontakt med Alfa-kassan. Det är en bra början. Men vad ska de, rent praktiskt, göra för att lösa misstaget?

110719 Inte ett ljud från Alfakassan på elva dagar - förutom ett inbetalningskort för den aktuella månaden.

110725 Hallå?

110726 Har idag betalat räkningar, bl a 297 kr till Alfakassan som ska skickas 110731. Detta innebär att de framåt januari nästa år kommer hävda att de inte fick några pengar i juli. Så funkar det. Frågor på detta? Vänd er till Alfakassan, de svarar inom 4 veckor.

110808 Nytt mail till Alfakassan idag. Hoppas på svar denna gång.

110809 Efter att ha använt orden polisanmälan och ekobrottslighet i ett mail fick jag plötsligt ett direktnummer till en ansvarig. Synd att man ska behöva nämna juridiskt efterspel för att få service.

110809 (några timmar senare) Har nu pratat med en kunnig och trevlig kvinna som löste sex veckors krånglande. Tack! Vad som hade hänt var att Försäkringkassan hävdat att jag jobbat i november förra året. I själva verket var det två dagars semester jag hade rapporterat - inte arbete. Allt sedan dess har en liten summa pengar tagits från mina inbetalning för att kompensera för pengarna jag ansågs inte ha betalat i den månaden. Kul att Homer Simpson tydligen jobbar extra som ekonom.

Mer om Alfakassan:

Alfakassan och jag, del 29

Alfakassan suger expanderbara kroppsdelar

Om man kritiserar måste man berömma också


Alfakassan - this time it´s personal


Ny tid, gammal strid

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida