tisdag, januari 02, 2007

Ny tid - gammal strid

Eftersom det förra året var ett jobbigt år tänkte jag inleda det nya med att gnälla och sen försöka gå vidare.

I juni 2006 avslutade jag fem års heltidsstudier - det står så i alla fall - på universitetet, fick en examen och började söka jobb. Idag - sex månader senare - har jag ännu inte sett röken av några pengar från Alfakassan. Pengarna har långsamt skjutits upp med en kompletteringsblankett åt gången. "Du har inte ritat en rolig karikatyr av Malou von Sivers överst på blanketten Rolig karikatyr av Malou von Sivers. Utan denna karikatyr kan inte Alfakassan besluta om du gjort dig berättigad till Alfakassans förmånliga utbetalning. Komplettera med blanketten Rolig karikatyr av Malou von Sivers omgående, annars kan blanketten Rolig karikatyr av Malou von Sivers inte inräknas i vårt beslut om ditt bidrag på studerandevillkoret och då kan vi tvingas avslå din ansökan".

Om det inte varit för att mina föräldrar ställt upp och stöttat mig ekonomiskt hade jag inte klarat mig. Just nu ser det ut som om min decemberlön landar på kontot före Alfapengarna.

Nu har jag förvisso fått ett jobb som börjar den tolfte, men jag har lagt så mycket tid och energi på detta att jag inte tänker ge mig. Det skulle vara som att sluta springa två meter innan målsnöret. Dessutom är jag trots allt smålänning.

Sex månader utan en enda krona i inkomst. Det är tryggt att leva i ett välfärdsland.

Dagens låt är Pay Me My Money Down av Bruce Springsteen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida