måndag, juli 27, 2009

Alfakassan och jag, del 29

http://www.psymon.com/tarot/images/00-fool.jpg

Jag skriver med jämna mellanrum om mina äventyr med Alfakassan. Först gick jag utan pengar mellan januari och april enligt en-liten-komplettering-åt-gången-principen. Sedan var det en automatspärr som frös min utbetalning och begärde komplettering av det senaste arbetsgivarintyget. Detta var samma arbetsgivarintyg som då bara några dagar tidigare hade beviljat mig pengar och ny ersättningsperiod. Det gick att lösa via telefon och visade sig vara ett misstag.

Nu vill de ha ett nytt arbetsgivarintyg igen. Denna gången fick jag inte ens beslut om ersättningsspärr. Denna gången fick jag bara ett utbetalningskort som det stod 0 kr på. Jag blev lite nyfiken på vad det kunde vara för fel - särskilt eftersom jag tyvärr inte jobbat sedan jag fick mitt förra arbetsgivarintyg godkänt. Vill de att jag ska skicka samma godkända intyg som förra gången? Alltså ringde jag till Alfakassan.

Nästa problem är att man aldrig får prata med någon ansvarig när man ringer. Man hamnar hos någon med telefon (om man har tur) och vad som tycks vara knapphändig information via datorn. Hon skulle fråga någon ansvarig. Det förväntas ta en till tre dagar.

Har jag tur går det att lösa via telefon även denna gång. Frågan är hur många gånger jag ska drabbas av samma automatspärr. Borde den inte tagits bort förra gången den visade sig vara felaktig? Är det möjligtvis så att de har en liten speciell hög med mappar vid sidan för folk som har varit onda i ett tidigare liv?

Läs Om man kritiserar måste man berömma också.

Läs Alfakassan suger expanderbara kroppsdelar.

Läs Alfakassan - this time it´s personal.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

haha, är i samma situation. Var arbetslös mellan juni-dec förra året. Håller fortfarande på och skickar kompletteringar som jag redan skickat in osv...alfakassan är ett skämt.

Ett tips är att gå in på http://www.iaf.se och jo-anmäla dom. Det ska jag göra så fort jag fått mina pengar. Då ska jag anmäla dom, skicka ett argt och långt brev där jag kallar dom öknamn för att sedan byta a-kassa till akademikernas...

5:07 em  
Anonymous Anonym sa...

Vad gäller alla a-kassor så är det sammaregelverk. Och det är myndigetsutövning.

Man har alltid rätt att prata med en ansvarig chef. Visserligen kan man inte kräva det direkt, men man skall få en amvisning om när Du får prata med den ansvarige och det skall vara inom rimlig tid.

Ett beslut måste alltid vara skriftligt därför att Du skall ha möjlighet att ompröva och överklaga.

11:08 fm  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida