fredag, mars 02, 2018

Skivrecension: Sharon Jones & The Dap-Kings

Sharon Jones & The Dap-Kings
Soul Of A Woman
(Daptone Records/Border)

I dokumentären Miss Sharon Jones! från 2015 får vi följa sångaren Sharon Jones när hon får en cancerdiagnos och sedan följer vi henne genom behandling, både medicinskt och mentalt, och hur hon och musikerna i The Dap-Kings försöker få sin vardag med räkningar och familj att gå ihop med Sharons sjukdom. I slutet av filmen blir hon friskförklarad. Men sedan kom cancern tillbaka och Sharon gick bort i december 2016, sextio år gammal.
Soul Of A Woman släpptes nästan ett år senare, i november förra året. Skivan innehåller den soul som Jones och bandet bemästrade till fulländning, den sortens svängiga och köttiga soul som skivbolagen Stax och Motown sysslade med i skarven mellan sextio- och sjuttiotal. Soul som är omöjlig att stå still till och som kort sagt svänger på ett oemotståndligt sätt, framfört av musiker som vet hur ett blåsarrangemang ska framföras. Kort sagt, skruvar du upp ljudet är du på bästa festen i stan.
Trots omständigheterna Soul Of A Woman gjordes under börjar skivan nämligen lika livsbejakande som vi är vana vid när det står Sharon Jones & The Dap-Kings på omslaget. Under skivans sammanlagt 35 minuter övergår det sedan i en mer eftertänksam upplevelse efterhand som insikten sjunker in. Musikerna, som spelade tillsammans i femton år både på skiva och scen, visste att det var den sista skivan de gjorde tillsammans. Come And Be A Winner övergår i Rumours och Searching (For A New Day) ("where did all the good times go?"). Skivans sista låt heter Call On God, en ren gospelsång. En kärlekshyllning till gud. Kampen är över och förlorad. Bara en väg återstår. Och även en ateist berörs av den sången.

(I höstas förlorade skivbolaget Daptone även sitt andra stora namn Charles Bradley till samma sjukdom. Det är två tunga förluster för soulälskare världen över.)