fredag, november 18, 2016

Skivrecension: Air - Twentyears

Air
Twentyears
(Parlophone/Warner)

Franska duon Air slog igenom stort 1998 med sitt debutalbum Moon Safari och var trendigast i stora delar av Europa i flera veckor. Problemet med att vara veckans trend är att man redan nästa vecka hunnit bli förra veckans trend. De där? Håller de fortfarande på? Och nog för att det här är deras första skiva sedan 2012, men ja, de håller fortfarande på. Nu har det dessutom nästan hunnit gå sex månader sedan den här samlingen släpptes.
Glädjande nog låter musiken väldigt bra fortfarande, något som inte alltid går att säga om elektronisk musik. Musik som är väldigt mycket nu brukar snabbt bli mycket då. Air är drömska, ibland lite långsamma och gör musik att spela i bakgrunden. Om det kan låta som en förolämpning att kalla något "bakgrundsmusik" så är det i det här sammanhanget en komplimang. Den funkar också utmärkt i hörlurar. Det är inte musik som gapar och nödvändigtvis kräver all din uppmärksamhet. Ibland är de lite lågmält funky på ett märkligt franskt vis.
Att duon gjort filmmusik är inte en slump. Kanske är det rent av så att soundtracket till Sofia Coppolas The Virgin Suicides är det mest kända exemplet. De varma analoga syntarna på Premiers Symptomes har ett speciellt ljud jag är väldigt förtjust i. Men även på annat håll är musiken ett argument för att elektronisk musik inte behöver vara kall och sakna känslor, som den ofta anklagas för. Ibland skapar de samma sköna känsla av avslagen sommardåsighet som Pink Floyd var mästare på i början av sjuttiotalet.
För er som har gamla exemplar av 10 000 Hz Legend och Talkie Walkie hemma är det dags att återupptäcka. Ibland blir man förvånad av vilken musik som fortfarande låter bra femton år senare. Och så här års, när det är något av en uppoffring att befinna sig utomhus, är det extra trevligt med musik som erbjuder en resa som kan avnjutas nerbäddad i sängen med en stor kopp te.