Konsertrecension: Magnus Öström Quartet och Tonbruket
Magnus Öström Quartet + Tonbruket
Plats: PM & Vänner.
Tid: Lördagen femtonde oktober.
Publik: Ett hundratal och därmed fullt.
Längd: 65 plus 85 minuter plus paus.
Bäst: Musiken. Ibland är det så enkelt.
Plats: PM & Vänner.
Tid: Lördagen femtonde oktober.
Publik: Ett hundratal och därmed fullt.
Längd: 65 plus 85 minuter plus paus.
Bäst: Musiken. Ibland är det så enkelt.
Det går inte att skriva den här texten utan att nämna
Esbjörn Svensson Trio, så vi börjar där. När pianisten och kompositören Esbjörn
Svensson gick bort 2008, 44 år gammal, blev de två andra medlemmarna, basisten och
kompositören Dan Berglund och trummisen och kompositören Magnus Öström,
hängande i luften. Båda har sagt i intervjuer att de inte visste om de skulle
orka plocka upp sina instrument igen. Tack och lov orkade de.
Denna lördag fick Växjö tack vare Alvesta jazz & blues
och Kulturföreningen Kristina besök av både Magnus Öström Quartet och Tonbruket,
där Berglund spelar bas. Även om jazz är en bred genre känns det inte som att
den räcker till att beskriva upplevelsen. Tonbruket rymmer till exempel Martin
Hederos, mest känd från The Soundtrack Of Our Lives, vars keyboardspel
innehåller både psykedelisk rock och Jan Johansson, både San Francisco och
Utanmyra. Lika självklart rymmer Öströms band basisten Thobias Gabrielson som
spelat med Timbuktu och Carola.
Kvartetten börjar med något som låter som vindbrus på
kalfjällen. Om man som lyssnare blundar är det bara fantasin som sätter
gränser. Pianot letar rastlöst efter en melodi och hittar till slut en.
Kulingen upphör och en mer traditionell, men inte mer förutsägbar, låt tar vid.
De går ut hårt med högt tempo. Och även om det är solobaserat (ibland alla fyra
samtidigt) spelar de ändå ofrånkomligen tillsammans. Ibland intrikat, men inte
så publiken hamnar efter. Oftast med en okuvligt drivande, nästan Led Zeppelin-artad
rytm i grunden.
Tonbruket håller lite lägre snittempo och lägger sig bitvis
i omloppsbana kring samma planet som tyska bandet Can brukade besöka i skarven
mellan sextio- och sjuttiotalet. Blytungt och fjäderlätt samtidigt. Filmmusik för
ett inre universum där en flamencorytm blandas med något som en flamencorytm aldrig
blandats med tidigare. Lika häftigt som svårt att klä med ord. Den sortens
upplevelse som påminner om varför musik kan vara beroendeframkallande, hallucinatoriskt
och alldeles, alldeles underbart. Och märkligast av allt: helt lagligt för alla
åldrar.
Musik är alldeles för viktigt och roligt för att sorteras in
i färdiga fack. Och hela den här kvällen är en hyllning till att det är
viktigare att göra något bra än något som nödvändigtvis måste kunna definieras.
Höstens dubbelsmocka. Tack.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida