fredag, maj 13, 2016

Inte hela The River i Europa?


 
Över 180 000 har köpt biljetter till Bruce Springsteen & The E Street Bands tre konserter på Ullevi i sommar. Upplägget med turnén som bandet just nu är ute på är att de spelar hela dubbelalbumet The River, tjugo låtar, från start till mål. Och sedan förstås lite annat. Vi som ville höra skivan från 1980 är uppenbart många. En (1) Ullevispelning blev två blev tre. 
När USA-delen av turnén var över för någon vecka sedan sa Springsteen att det inte skulle bli några fler konserter där hela The River framfördes på The River Tour. Nähä. Så Europa får inte höra hela skivan? Vad är det då för poäng med turnén? Ska den fortsätta som Bara En Turné I Största Allmänhet-turnén? Det har antytts från bandmedlemmar att de har en och annan överraskning som väntar publiken i Europa. Springsteen har sagt att han har en ny skiva färdiginspelad. Blir det möjligtvis så att låtar därifrån dyker upp?
Själv kan jag inte låta bli att känna mig lite lurad på konfekten. Kommer vi inte få höra Point Blank, Drive All Night och Stolen Car i sommar? Tre låtar som sällan spelas, som jag sett fram mot och nu - kanske - inte får höra. Sherry Darling?
Om Neil Young hade sagt a och gjort b hade jag inte blivit förvånad, den inkonsekvensen är en del av hans charm och har alltid varit. Men att Bruce Springsteen annonserar en turné med att hela The River ska spelas och hela The River sedan inte spelas känns surt.
På Friends Arena har jag hört hela Born To Run och Born In The USA (ja, jag är lite irriterad över att jag missade Darkness On The Edge Of Town på den andra av de tre spelningarna). The River, som på något sätt innehåller alla de olika sidorna av Springsteens konstnärskap, hade varit dubbelpricken över i:et. Och inte av nostalgiska skäl. Jag gick mer eller mindre i blöja när skivan släpptes, men för att de är en så mäktig berättelse och har en sån bredd.
Så kanske har Springsteen några överraskningar på lager när turnén når Sverige, men kan det toppa anledningen till att vi köpte biljetter? 

Läs mer om liknande:

Etiketter: , ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida