Kan bli något om låtskrivarpennan vässas
SYLVESTER SCHLEGEL
Tid: Lördagen 20 september.
Plats: Kosta Folkets hus.
Längd: 65 minuter.
Publik: Cirka 150 personer.
Bäst: Kallar du...
Tid: Lördagen 20 september.
Plats: Kosta Folkets hus.
Längd: 65 minuter.
Publik: Cirka 150 personer.
Bäst: Kallar du...
Trummisar
som går solo är ett långt och intressant kapitel i musikhistorien. Don
Henley fick den mest framgångsrika solokarriären när Eagles lade av
första gången. Men han både skrev och sjöng redan i bandet. Dave Grohl
skrev förvisso någon enstaka singelbaksida i Nirvana innan han bildade
Foo Fighters, men annars är han kanske det främsta exemplet.
Sylvester Schlegel
har tagit klivet från trummorna i The Ark till att ställa sig längst
fram med gitarr och sjunga. 2006 gjorde han en skiva med The Guild och
tidigare i år bytte han språk till svenska och debuterade under eget
namn med skivan Led Mig Bort, Led Mig Hem. Första smakprovet Bygdens Son
var med i Melodifestivalen. När han och bandet (som annars spelar var
och en för sig snarare än tillsammans) spelar den utbryter vild tantbugg
framför scenen och folk dansar på borden, i alla fall tills vakterna
säger till.
Schlegel berättar att han
har bott på många platser men att Kosta är hans favorit. Om folk dansar
på borden för att han säger att Bygdens Son handlar om Kosta, för att
den varit med i Melodifestivalen eller för att herr och fru Fullständiga
Rättigheter har bearbetat hjärnan under kvällen får vara osagt. Det
kanske är en kombination av alla tre.
Bandet tar bitvis i riktigt ordentligt. Schlegel
tar också i riktigt ordentligt och bränner av ett snyggt gitarrsolo i
Dåligt På Ett Bättre Sett med textraden: det var inte bättre förr, det
var dåligt på ett bättre sätt. En rad som både är begriplig och
obegriplig. Sången låter som han antingen vill att alla ska förstå
vikten av varje ord eller att de är arrangerade i en lite för hög
tonart.
Låtarna han sjunger mer tillbakahållet och bara tar i på
enstaka ord fungerar bättre. Kallar Du... och Led Mig Bort, Led Mig Hem
tillhör konsertens höjdpunkter. Kanske är dessa långsamma och långa
låtar inte de som går hem bäst i ett fullt öltält en sen lördagsnatt,
men musikaliskt är det de som är mest värda att bygga vidare på i
framtiden. En annan låt som sticker ut musikaliskt är döpt efter hans
favoritbok - Stones Och Det Vilda Sextiotalet. Den blir ett av två
extranummer.
Texterna är av den sorten där varenda ord skulle kunna handla om Schlegel
själv, att det är dagboksanteckningar som är underlag till texterna.
Men så kanske det inte är - och spelar det någon roll? En bra berättad
historia vinner över sanningen när det gäller rocklyrik. Hungry Heart är
inte en sämre låt för att Bruce Springsteen inte har fru och barn i
Baltimore, Jack.
Det blir många uppväxtskildringar, en genre som
mer eller mindre växer på träd i svensk pop och rock. Håkan Hellström
har varit den främsta förespråkaren under senare år. Anders Wendin skrev
på samma sätt på sin senaste svenska skiva. Schlegel
har inte melodier i samma klass, men har heller inte gjort lika många
skivor. Viljan har han definitivt. Lyckas han vässa låtskrivarpennan kan
det bli något.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida