Dansk/italiensk/norsk/svensk jazz när den värmer som mest
LISBETH DIERS MULD
Plats: Alvesta jazz & blues.
Tid: Lördagen den 13 september.
Längd: 50 plus 65 minuter.
Publik: Ett trettiotal.
Bäst: Den musikaliska nyfikenheten.
Plats: Alvesta jazz & blues.
Tid: Lördagen den 13 september.
Längd: 50 plus 65 minuter.
Publik: Ett trettiotal.
Bäst: Den musikaliska nyfikenheten.
Lisbeth Diers
Muld är ett projekt med spretiga rötter. På scen finns Francesco Cali
från Italien på dragspel, Soma Alpass från Danmark på cello, Tobias
Sjögren från Sverige på akustisk gitarr, Gunnar Halle från Norge på
trumpet och Thommy Andersson från Sverige på kontrabas. Längst bak
sitter Lisbeth Dier från Danmark på trummor, slagverk och sång. Hon hade gärna fått sjunga mer.
Dier har i närmare 25 år gjort sig hörd på den europeiska
jazzscenen i en rad olika sammanhang. Bobo Stensson och Lena Willemark
är några svenska namn hon jobbat.
Muld (som betyder jord och är
kvällens huvudverk) skrevs på beställning av Dier till en musikfestival i
Italien 2012 och gav upphov till det här bandprojektet med samma namn
och utgör konsertens andra halva.
Musiken rör sig i gränslandet
mellan jazz och världsmusik. Den utgår ofta från rytmiken. Förvisso kan
det vara ett resultat av medvetenheten om att det är en trummis som
skrivit allt - och att man då som lyssnare omedvetet fokuserar mer på
rytmerna. De sex musikerna ger en udda samling instrument och det är
nyfiket utan att bli svårlyssnat. Musikerna får gott om utrymme att
skina var och en för sig och att spela tillsammans. Trots att de spelar
några solon är det gruppinsatsen som står ut. Page One inleder kvällen
och börjar med en försiktigt plockad gitarr och att Dier tyst knackar på
en plåtbit innan dragspelet långsamt vaknar.
Många trummisar
tycker om att slå hårt på instrumentet, Dier gör snarare tvärtom -
oavsett om hon spelar med pinnar, vispar eller händerna. Det gör också
att det får effekt när hon och de andra musikerna verkligen tar i.
Första halvans avslutning är ett sånt tillfälle och de hade gärna fått
väsnas mer.
Oftast är det stillsamt, bitvis snarlikt Miles
Davis Sketches Of Spain. Här finns mycket atmosfär och om man blundar
glömmer man snabbt att man sitter i en källare i ett septembermörkt
Småland. Det är oklart var man hamnar istället - men det är närmast
meditativt. Extranumret verkar vara oplanerat. Det krävs en liten nick
mot Halle när trumpeten ska komma in. Detaljer som skapar en
närvarokänsla och nerv.
Dier pratar en hel del mellan låtarna.
Undrar hur många som kan hänga med i hennes danska? Pratar hon om
Barbapappa och en gul fågel? Tror i alla fall det. Däremot är leenden och musik ett
universellt språk. Inte minst en sån här kväll.
Mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida