Jaron Freeman Fox & The Opposite Of Everything blandar friskt
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Onsdagen 27 augusti.
Publik: Ett trettiotal.
Längd: 105 minuter plus paus.
Bäst: Spelglädjen och publikkontakten.
Tid: Onsdagen 27 augusti.
Publik: Ett trettiotal.
Längd: 105 minuter plus paus.
Bäst: Spelglädjen och publikkontakten.
Hur ska musiken beskrivas?
Bluegrass, klezmer, lite blues, lite indiskt, lite afrikanskt. Längst
fram en överförfriskad sjöman. Folkmusik? Ja, i ordets allra mest
förvirrande och vidaste mening. De har spelat både på folkmusikfestival,
jazz och bluesditon. Världsmusik? Nu kanske det börjar närma sig. Men
så är världsmusik en benämning som kan användas på i det närmaste all
musik. De blandar musik med rötter i Europa, Afrika och Asien så
världsmusik är väl en rimlig krona att kröna dem med. Det är dans och
det är psykedelia. Och zydeco. Och traditionell svensk folkmusik från
Värmland. Och något de kallar för en afroarabiskmongolisk sjömansvisa.
För att förvirra lite till - och varför inte nu när det går så bra -
spelar musikerna ståbas (Charles James), trummor (Daniel Stadnicki),
fiol (Jaron själv), klarinett (Samuel Davidson) och dragspel (David
Atkinson). Det är inte den vanligaste av kombinationer. Stadnicki fyller
förresten 30 år just denna onsdag och firas med att publiken
spontansjunger Ja må han leva. Bandet gästas av Simon Nyberg på gitarr. I
hans hemstad har bandet ätit äckliga korvar och det resulterar i en
dovt mullrande sång som bara består av ordet Örebro.
Inför Eyeball berättar Freeman Fox att han led av sömnlöshet som
barn och brukade vika upp ögonlocken på sin bror i sängen bredvid - utan
att brodern vaknade. Låten består av melodier han brukade nynna på de
där sömnlösa nätterna. The Rabid Rabbi börjar snabbt och slutar ännu
snabbare. Freeman Fox har publiken i sin hand och lockar till skratt.
Han gör en grej av att inte kunna uttala Växjö och hittar på nya
varianter varje gång (Veieixczoooouu).
Läser man recensioner om bandet hittar man referenser till Sun Ra,
Tom Waits och Frank Zappa. Från Waits har de i alla fall väldigt konkret
lånat låtarna Pony och Get Behind The Mule, men gjort om dem rejält.
Pony blir en naken ballad med bara sång och fiol som avslutar första
halvan. The Doors People Are Strange görs i en version som utspelar sig i
filmregissören David Lynchs huvud. Attityden är i alla fall
rock´n´roll, inte minst i förhållningssättet. Zappareferensen kommer in
när det ibland blir mer teknisk komplex uppvisning än njutbart.
Konsertens första halva sker inför sittande publik. Den andra halvan inför dansande och tjoande. Det känns mer passande.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida