tisdag, september 18, 2012

Så enkelt blir man en bättre gitarrist

 I mars 2009 var jag i Malmö för att lyssna och titta på Bob Dylan på Malmö Arena. Dagen efter konserten var det frukost där jag bodde tillfälligt. När jag skar en fralla till frukost skar jag inte bara i frallan utan höll också på att hyvla av en del av toppen på vänster hands långfinger. Det blödde lite, jag satte ett plåster på och tryckte till på den pulserande fingertoppen. När jag senare under dagen kom hem igen visade det sig att snittet låg exakt där gitarrsträngen hamnade när jag spelade och skulle trycka ner ackorden.
Det gjorde med andra ord rejält ont att ens tänka på enn Dm. Att låta bli att spela under de veckor det skulle ta fingertoppen att läka var inte ett alternativ. Mitt beroende är för stort. Istället sträckte jag på fingret så att strängen la sig längre ner. Det gjorde att de andra fingrarna följde efter, handen sträckte på sig och handleden slappnade av. 
Under de här veckorna utvecklade jag helt enkelt en greppteknik som både var mer ekonomisk och ergonomisk. Det gjorde också att min fingerteknik blev bättre och jag kunde spela mer avslappnat - detta var något som hela armen och axeln tjänade på.
Något år senare testade jag tumplektrum till högerhanden och där lades också grunden för att högerhanden skulle kunna spela mjukare och ändå få bättre klang på strängarna.
Sensmoralen är alltså att om ni kört fast i ert gitarrspel är det bara att köpa lite frallor och ta fram en vass kniv. 
Det kan funka med en vanlig limpa också. Har inte vågat testa. :)
Mer om liknande: 

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida