Kraftwerks historia från insidan
Få tyska band har varit tyskare än Kraftwerk och få band i musikhistorien har heller varit mer stilbildande än Kraftwerk. De är den elektroniska musikens motsvarighet till The Beatles. Bandets förgrundsgestalter Ralf Hütter och Florian Schneider föddes åren efter andra världskriget och började från noll i ett land som låg i ruiner och inte ville/fick/kunde prata om sitt förflutna - don´t mention the war.
Istället för att romantisera myten om den gamla goda tiden eller utgå från musiken de växte upp med - som nästan alla andra band gör - valde de istället att romantisera framtiden. Datorer, robotar och teknikens utveckling var återkommande ämnen. Detta gjorde att de både i teman och musikalisk utformning låg långt före sin tid.
När nästan alla samtida amerikanska och engelska band hade långt hår, tajta jeans och spelade evighetslånga solon såg Kraftwerk ut som en kammarorkester hämtad från Star Trek. Och några långa gitarrsolon såg man inte skymten av utmed Trans-Europe Express när det passerade hemstaden Düsseldorf. Man såg inga gitarrer alls. Däremot allt mer avancerade syntar, hemmabyggda trummor och ibland en flöjt.
Istället för att romantisera myten om den gamla goda tiden eller utgå från musiken de växte upp med - som nästan alla andra band gör - valde de istället att romantisera framtiden. Datorer, robotar och teknikens utveckling var återkommande ämnen. Detta gjorde att de både i teman och musikalisk utformning låg långt före sin tid.
När nästan alla samtida amerikanska och engelska band hade långt hår, tajta jeans och spelade evighetslånga solon såg Kraftwerk ut som en kammarorkester hämtad från Star Trek. Och några långa gitarrsolon såg man inte skymten av utmed Trans-Europe Express när det passerade hemstaden Düsseldorf. Man såg inga gitarrer alls. Däremot allt mer avancerade syntar, hemmabyggda trummor och ibland en flöjt.
Deras stora genombrott kom med den över 22 minuter långa låten Autobahn - ett av få tyska politiska projekt det gick att lyfta fram - som också blev en stor hit i USA i en nerkortad version. I samband med den framgången inleddes ett intensivt turnéprogram.
Hütter turnérar fortfarande med Kraftwerk och spelar nästa helg i Göteborg på Way Out West.
Hütter turnérar fortfarande med Kraftwerk och spelar nästa helg i Göteborg på Way Out West.
En av de två andra i bandet under de mest kreativa åren från mitten av sjuttiotalet till mitten av åttiotalet heter Wolfgang Flür och har skrivit den underhållande och rörande självbiografin I Was A Robot (Sanctuary Encore). Flür och Karl Bartos (den andra av de två andra) har av de två första sedan sina avhopp mer eller mindre censurerats från bandets historia.
Grundaren Schneider har förresten också hoppat av, men när Kraftwerk släppte en remastrad box 2009 hade Flür och Bartos namn försvunnit från nästan alla omslag - tillsammans med bandets tre första skivor som inte heller tycks räknas längre. Den officiella historieskrivningen börjar just med albumet Autobahn.
Grundaren Schneider har förresten också hoppat av, men när Kraftwerk släppte en remastrad box 2009 hade Flür och Bartos namn försvunnit från nästan alla omslag - tillsammans med bandets tre första skivor som inte heller tycks räknas längre. Den officiella historieskrivningen börjar just med albumet Autobahn.
Flürs bok - vilket detaljminne han har! - handlar om hans liv fram till och med Kraftwerk, bland annat var han med i The Beathovens i mitten av sextiotalet, innan den fokuserar på de allt mer krävande och kärva åren i ett av världens mest inflytelserika band och sedan fortsätter med vad han haft för sig åren efter avhoppet. Vi får bland annat läsa om nya bandet Yamo.
Och om han ibland framstår som bitter mot sina forna kollegor går det att förstå honom. Men i början tycks de ha stått varandra nära trots några konstiga klausuler vad gäller till exempel betalning.
Och om han ibland framstår som bitter mot sina forna kollegor går det att förstå honom. Men i början tycks de ha stått varandra nära trots några konstiga klausuler vad gäller till exempel betalning.
Även om det är svårt att bortse från att de andra två onekligen inte är mycket mer än de andra två har Kraftwerk bara fått ur sig en skiva med nya låtar sedan 1986. Det säger något, även om jag inte vet vad.
I ärlighetens namn gav de 1999 också ut singeln Expo 2000 som är en av deras bästa låtar.
I ärlighetens namn gav de 1999 också ut singeln Expo 2000 som är en av deras bästa låtar.
Och nu när vi lever i en Computer World kan det vara trevligt att logga ut och njuta av en gammeldags bok skriven av en föredetta robot som trots allt verkar njuta av livet och ta dagen som den kommer.
Lyssna på Yamo-skivan Time Pie på Spotify.
Lyssna på en spellista med låtarna Kraftwerk spelade på sin turné 1981.
Lyssna på Yamo-skivan Time Pie på Spotify.
Lyssna på en spellista med låtarna Kraftwerk spelade på sin turné 1981.
Läs mer om Kraftwerk och tysk musik:
Etiketter: böcker, litteratur, musik
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida