Carin Lundin visar att jazzen lever
Plats: Villa Gransholm.
Tid: Söndagen den 12 augusti.
Publik: Strax över hundra.
Längd: 40 plus 55 minuter.
Bäst: Sång- och spelglädjen.
Sämst: Paus i konserter är inte bra.
Carin
Lundin har sjungit med bland andra Sture Nordin, Bernt Rosengren, Arne
Domnérus, Putte Wickman, Svante Thuresson och Jan Lundgren. Om det varit
sextiotal hade Lundin var riksbekant från Hylands Hörna och fått texter
direkt från Beppe Wolgers. Jazzen är inte längre lika het på
barrikaderna som då. Däremot ofta lika bra, även om den gamla jazzen
blir bättre och bättre ju äldre den blir. Under de senaste tjugo åren
har Lundin varit flitig och brukar jämföras med Lill Lindfors. Det
handlar med andra ord om sval jazz med en doft av havsbris som för den
sakens skull inte saknar kanter och vassa inslag. Och som ibland dyker
upp mitt i de småländska skogarna. Lundin är född och uppväxt i Växjö.
Hon har gett ut fyra skivor, den senaste domineras av svenska texter och
heter Smulor Och Parafraser.
Per Sjödin på gitarr, Robert Tjäderqvist på piano, Mattias Welin på
kontrabas och Kristofer Johansson på trummor inleder ikväll instrumentalt
med en bidrag från bröderna Gershwins klassiska musikal Porgy And
Bess. När Lundin gör entré sjunger hon i tur och ordning Ray Charles,
Uti Vår Hage (nertecknad på Gotland på 1880-talet, får vi lära oss),
Doris Day och Take Your Time. Under konsertens gång blandas soul, blues,
jazz (förstås) och schlager. Bredden är imponerande och självgunget
också. Allt görs om och tolkas nytt, både känt och okänt. Både lekfullt
och blått. Och varför inte? Vill man höra Ray Charles låta som Ray
Charles lyssnar man väl på Ray Charles?
Villa Gransholm är en gemytlig lokal, men det går inte att komma
ifrån att det är en lite konstig känsla att sitta i ett annat rum än där
bandet spelar. De som sitter utmed väggarna lär inte se mycket av
musikerna. Men det hindrar inte att det applåderas efter och under
solon. Publikens snittålder är på tal om inget närmare pension än konfirmation.
Lundin sjunger också den egna stillsamma Kylskåpspoesi som inte
behöver skämmas bland klassikerna. Hon sjunger rakt, charmigt och
otvunget. Tekniken finns där, men är inte i vägen. Bandet spelar ledigt,
men precist och med rytmiskt drivande när det krävs. Om antalet solon
blir för många rent teoretiskt funkar det ändå i praktiken och det är
det viktiga. Förutom att det svänger förstås. Och det gör det också,
bitvis rejält. Avslutningen med en Nina Simonetolkning - som kunde vara
kaxig, ledsen och bitter som få - visar med eftertryck att jazzen lever.
Även i Gransholm.
Läs mer om liknande:
Svensk jazz för nybörjare
Esbjörn Svensson Trio tog också jazzen till nuet
Monica Zetterlunds första inspelningar hittade
Ken Burns har gjort en fantastisk dokumentär om jazzens historia
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida