onsdag, juli 16, 2008

Sommar i P1

De senaste åren har jag följt programmet Sommar i P1. Det började med att jag bara lyssnade på de programmen som hölls av folk jag kände till och gillade. Första gången jag spelade in var med Hasse Alfredson. Idén till programmet kom förresten från hans kollega Tage Danielsson när denne var chef för radions underhållningsavdelning och premiären ägde rum 1959.
Jag insåg snart att det kunde vara intressant att lyssna även om jag inte visste något om personen som höll i det. På så sätt upptäckte jag t ex Esbjörn Svensson och hans musik.
Bäst blir det när värden vågar vara personlig och kan blanda humor och allvar på ett bra sätt. Det är lättare sagt än gjort. Vissa program har man glömt så fort man stänger av radion.
De program jag tyckt bäst om hittills i år har varit Fredrik Lindström, Maj Briht Bergström-Walan, Jonas Wahlström, Peter LeMarc, Michael Segerström, Björn Ulveus och Åsa Nilsonne. Jag ser fram mot Annika Norlin för jag gillar hennes musik och hon har dessutom radiovana från tidigare programledarjobb.
Mina drömvärdar? Maj Sjöwall, Håkan Hellström, Anna Ternheim, Andres Lokko (eller vem som helst från Feber) och Stellan Skarsgård. Nisse Hellberg brukar vara kul att lyssna på. Pratar Kate Bush svenska? Hon verkar vara en intressant och intelligent människa.
Dagens låt är Hits Of Sunshine (For Allen Ginsberg) av Sonic Youth.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida