onsdag, januari 23, 2008

Orättvisor, njutning och rondeller

Det blir tystare ute när det snöar. Men framförallt är det vackert. Jag kunde inte hålla mig från en promenad. Vardagsmagi är underskattat.
Ska vara på Bergundaskolan både torsdag och fredag och visa/undervisa aikidio för högstadieklasser. Vi började idag med två timmar. Ungdomarna var duktiga och det var en givande erfarenhet. Problemet är bara att min kropp knappast är på humör för varken fall, tekniker eller balans klockan åtta på morgonen. Men det gick bra. Vår klubb har en taido-sektion också så det har jag testat för andra gången i mitt liv. Jag utgår från att jag kommer ha viss träningsvärk imorgon, men då håller vi bara på från 8:25 till 15:30. Och ändå ser jag fram mot det.
Heath Ledger har gått bort, 28 år gammal. Orsaken är ännu oklar, men det är otäckt när någon i ens egen ålder drabbas. Han verkar ha haft sömnproblem och piller kan ha varit inblandade. Om det varit en Pete eller Amy hade det varit lika sorgligt men inte lika oväntat. Ledger verkar inte ha varit sådan, vad "sådan" nu innebär. Förstår hans treåriga dotter vad som hänt?
Det finns inget värre än att förlora någon som ännu inte stod på tur. Att förlora någon gammal man älskar är förvisso inte kul det heller, men man slipper ett livslångt grubblande om varför.
Jag har ätit på Subway två dagar i rad. I måndags var dagens skinka/kalkon och igår var det köttbullar. Gott, gott, gott. Subway ska öppna på Teleborg (stadsdel i Växjö) och det är ca 10 min promenad hemifrån. Det kan bli dyrt. Har fortfarande inte testat kycklingbröst (dagens på söndagar) och kanske skulle vänta tills de öppnar på hemmaplan? Experimenterar fortfarande när det gäller brödval. Ljust bröd med parmesan/oregano-topping var väldigt gott.
Det är underskattat att ligga och läsa på nätterna, i alla fall om man inte måste stiga upp (och det måste jag resten av veckan). Nästa bok blir August Strindbergs Tjänstekvinnans Son eller Robert Harris Pompeij. Just nu ligger Strindberg överst. Den är självbiografisk och kanske avslöjar han något om kokerskan.
På väg till Bergundaskolan i morse - eller snarare på väg till Daniel som skulle plockas upp på vägen - hade en bil rumppussat en annan i en rondell. Om jag ibland tycker att folk kör illa (inte minst jag själv) är det inget jämfört med hur illa folk kör i rondell. Och det är inte ens ett halvt inget i jämförelse med hur illa folk cyklar i rondell. Med tanke på bilarnas position misstänker jag att någon gick eller cyklade ut på övergångsstället, någon fick bromsa hårt och någon strax bakom hann inte stanna. Hoppas inte någon skadades.
Däremot har jag inte sett någon gå i rondell. Genat över, möjligtvis. Men inte gått varvet.
Leonard Cohen ska ut och turnéra i sommar för första gången sedan -93. Dags för ett stopp i Växjö, va?
Har idag fått mail från min favoritbibliotikarie om att Kevin Pearce bok Something Beginning With O finns att fjärrlåna. Andres Lokko nämner den ibland men den har varit svår att få tag på. Den är tydligen bara 48 sidor lång. Bibliotikarien menar att det kanske resulterar i att de kopierar den istället för att skicka boken eftersom det är ett universitetsbibliotek. Det blir spännande att se vilket format den dyker upp i.
På tal om övergångsställe: på engelska heter det zebra crossing. Är inte zebrakors ett roligare ord än övergångsställe?
Dagens låt är Black Magic av Jarvis Cocker.

Etiketter: ,

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida