onsdag, januari 16, 2008

Konsten att hylla en bok

Jag köpte en ny bokhylla i mellandagarna. Den gamla var alldeles för liten. Jag hade böcker både i garderoben, i skrivbordet och - onekligen - i hyllan. Den nya hyllan är tyvärr också för liten, men inte lika mycket för liten som den förra och det är ett steg i rätt riktning. Skaffar jag en likadan till får nog alla plats, men då måste jag köpa lite kläder att ha i garderoben och det vill jag inte.

När jag äntligen fick en större och snyggare hylla ville jag förstås fira detta genom att ställa upp alla Ed McBain-böckerna, istället för att ha dem i skrivbordet (och några i garderoben). När jag var klar hade jag en och en halv hylla enbart med McBain. Det var lite häftigt, tyckte jag. Problemet var bara att jag insåg att det inte gick att ha alla böckerna framme. Istället tog jag alla inbunda och ställde dem i hyllan. Pocketsarna får stå kvar i skrivbordet (och i garderoben och bakom de andra böckerna i hyllan).

Men nästan alla inbunda böcker står numera snyggt uppradande i någonslags ordning som jag inte förstår mig på. De största volymerna står på hyllan i mitten - de handlar om The Beatles, Sir Monty Phyton och Hasse & Tage (Tintin och Michael Palin var också ganska stora). Skönlitteraturen tar upp två hyllor, DVD:er en hylla och den understa hyllan är en öppen kategori bestående av kassetter, VHS, serier och lånade DVD-filmer. Överst finns min jordglob och lite CD-boxar (frågan är om inte Nicolai Dungers The Vinyl Trilogy ska stå där). Och förstås den där korkhatten Patrik köpte i Australien.
Blev förresten lite förvånad när jag "bara" hade femton böcker om/av The Beatles.
Det är tydligen så att böcker är den nya inredningstrenden. Man köper inte böcker för att läsa dem utan för att det är snyggt när de bildar rader. Det tycker jag är synd. Böcker är till för att läsas, inte att tittas på.
Å andra sidan - få möbler är trevligare att titta på. Vad ska man läsa här näst?
Dagens låt är Wish I Could Fly av Roxette.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Jag skulle vilja läsa dina mattfransar.

9:25 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Min matta med fransar omkom i en tragisk kebabsås-olycka. Den nya har inga fransar.

1:28 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida