onsdag, december 26, 2007

Begagnad tjock engelsman

Är det bara jag eller brukar du önska dig något i julklapp även om du vet att det inte går att få tag på? Det brukar jag och jag tycker det är lika kul varje år. I år var det dags att önska sig filmregissören Francois Truffauts maratonintervjubok med hjälten - hans och min - Alfred Hitchcock. Där fick mina föräldrar något att bita i. Försök få tag på den i världsmetropolen Växjö (det vet inte hur internet fungerar). Mohahaha!
Min haka blev därför rejält tappad när jag på julafton ur ett paket drog vadå om inte en bok som heter Hitchcock Om Hitchcock i en upplaga från 1968 köpt på antikvariat. Det var länge sedan jag blev så upphetsad av en julklapp. Att nästa paket innehöll Tom Petty-dokumentären Running Down A Dream (precis så bra som jag hade hoppats) gjorde inte saken bättre.
Så det var en lyckad jul i år. Det händer inte särskilt ofta. Jultomten kanske inte är död trots allt.
Fick också Sunrise med Elvis Presley. Hans kompletta inspelningar på skivbolaget Sun från mitten av femtiotalet. Och även om det rent historiskt inte var där allt började så var det ändå där allt började. En ung Elvis kompas av gitarr, ståbas och rockhistoriens minsta trumset. Det är omöjligt att inte charmas.
Dagens låt är I´m Left, You´re Right, She´s Gone av Elvis Presley.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida