onsdag, september 26, 2007

Konsten att eventuellt sluta dricka socker

Jag försöker sluta med läsk - närmare bestämt Pepsi. Det är 95 procent socker, 4 procent koffein och 1 procent gristarm. Det har under lång tid gått åt 2-3 flaskor i veckan. Det kunde varit värre, men det kan också bli bättre. Istället har jag börjat dricka vatten till maten. Det är inte lika gott, eller tillför i alla fall inte lika mycket smak, men magen föredrar det och kanske är snällare mot mig om jag är snäll mot magen. Vi försöker samsas i samma kropp. Närmar jag mig trettio eller?
Min tredje läskfria vecka är just påbörjad och det går bra. Eftersom jag slutade med kaffe för några år sedan och mer eller mindre samtidigt började halsa Pepsi kan man misstänka att det finns en koppling. Känner ett litet sug efter en daglig Cappucino som jag också unnar mig (en pulvervariant som blandas med 1,5 dec vatten, förvånansvärt gott). Det är ändå nyttigare än en halv flaska läsk. Dessutom är det gott att doppa kex.
Däremot saknar jag de där magsura läsk-raparna. Måste lära mig rapa på vatten. Återkommer.
Dagens låt är Gammeldags Tro av Pugh.

6 kommentarer:

Blogger Fredrik Adolvsson sa...

Jag föreslår att du som nästa steg i minskandet av sockerintag drar ner på Snickers. Jag menar, 5 för 25? Kom igen!

7:36 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

5 för 25 är ett fynd, men jag har faktiskt inte slagit till än. Har ine knaprat Snickers sedan den där sockerrusiga Åström-kvällen i parken. Hu! Hu! Hu!

11:34 fm  
Blogger Tapeworm sa...

Själv har jag ökat läskintaget rejält. Det ska man dricka för att gå upp i vikt. Massor av läsk! Fast Coca Cola, inte Pepsi. Pepsi är snålcola.

10:18 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Fredrik: Det var 5 för 20. Tittade lite igår, men köpute inget.

Tommy: Pepsi har alltid varit godare än Cola.

3:32 em  
Blogger Tapeworm sa...

Ola: Du har naturligtvis helt fel.

10:13 fm  
Blogger Ola Claesson sa...

Tommy: Okej. Du gillar Cola bättre än Pepsi. Du följer Desperate Housewifes men gillar inte Dr Strangelove. Finns det ett mönster? Nu går jag hem för mamma lagar mat.

2:27 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida