torsdag, september 07, 2006

Ytterligare ett påhopp

Jag tycker inte om att hoppa på folk, men ibland måste man. Och nu är ett ibland. Annika Lantz är säkert en "rolig kvinna som tar för sig och driver med män" och en massa bra saker som ligger i tiden. Men måste hon prata så fort? Måste hon upprepa var tionde ord två gånger? Kan hon inte låta gästerna tala till punkt? Kan hon inte låta bli att ställa följdfrågor vars svar redan fanns i gästernas förra svar? Måste hon lägga sig på fnittrig tonåringsnivå?

Jag lyssnar inte på hennes program i vanliga fall, men under de senaste veckorna har hon haft partiledarna som gäster. Alla har gjort intryck av att vara pålästa och veta vad de pratar om (faktiskt). Jag har förvisso redan bestämt mig för hur jag ska rösta, men det är ändå intressant att höra politikernas retoriska förmåga och hur resonemanget går bakom deras åsikter.

Mina favoriter hittills har varit Lars Ohly, Fredrik Reinfeldt och Maria Wetterstrand, även om om jag inte ska rösta på någon av dem. Intressant är också att alla till 90% vill samma saker. Det är bara vägen dit som skiljer sig.

Avslutningsvis hoppas jag att Lantz inte är så trög som hon ger sken av, jag hoppas att hon gör sig dummare än hon är i syfte att få politikerna att verkligen gå till botten med sina förklaringar och på så sätt tvinga dem skala bort all språklig fernissa. Om det är tanken med frågorna har hon i alla fall en poäng.

Dagens låt är Advertising Space av Robbie Williams.

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Vägen är som bekant minst lika viktigt som målet, eftersom det faktiskt bestämmer vilka som är i livet när målet är nått. Oftast är det politikern själv, dennes vänner och kanske en handfull till men vad fan, lite måste man chansa.

Angående dagens låt har du helt fel för det är Danko Jones "Get Outta Town".

10:55 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Den första halvan förstår jag inte och den andra håller jag inte med om. Men annars är vi överens.

3:12 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida