tisdag, augusti 15, 2006

Per-Håkan blir bok

Det finns få, om någon av mina pophjältar, som jag har fått så mycket skit för som treackords mästaren från Halmstad. Har försvarat honom efter påhopp i stil med "du har ju bra koll, ju. Du kan inte gilla Gessle". Men hur skulle jag inte kunna vara lite hemligt förälskad i en man som är gift med en skånska, som har en löjlig lugg och som kallar en låt för I Never Quite Got Over The Fact That The Beatles Broke Up? Hur kan jag inte gilla en popnerd som döper låtar till Kärleken Är Inte Blind (Men Ganska Närsynt) och som utan att blinka rimmar "kanske har du åkt på semester/ihop med en gammal blåsorkester"? Hur kan jag inte gilla en man som skrivit några av de bästa skildringarna det svenska språket har att erbjuda om hur det är att växa upp i en småstad med huvudet fullt av drömmar om popmusik och den där Flickan I En Cole Porter-Sång?

Men jag trodde inte han var den sorten som skulle gå med på en intim biografi (om den nu är intim, vill säga). Han har aldrig varit en hemma hos-typ, men jag är glad att jag hade fel. För det verkar som om Per Gessle ska komma ut i form av något som liknar en självbiografi. Jag håller mina omplåstrade tummar.

Dagens låt är Wedding av Hep Stars.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida