torsdag, augusti 24, 2006

Larry David är George Costanza

Igår hade jag ett improviserat Seinfeld-maraton. Jag har det ibland. Ett av avsnitten var dubbeln The Boyfriend som kanske är mest känt för scenen där "back and to the left"-uppställningen från JFK parodieras (Wayne Knight, som spelar Newman i Seinfeld, är förresten med även i originalet). Parodin går ut på att Kramer och Newman har varit på baseball och efteråt bråkat med spelaren Keith Hernandez som då - påstår de - spottade på dem. Jerrys slutledning är att det inte kan ha varit Keith som spottade och att there must have been a second spitter. I samma avsnitt försöker George Costanza, i ett försök att få förlängd a-kassa, lura i sin arbetsförmedlare att han söker jobb på Vandalay Industries som latexförsäljare. Men det är en annan historia.

I alla fall. Dessa intressanta rader hittade jag i en intervju med Larry David, verklighetens George Costanza - han finns! - och hjärnan bakom inte bara Seinfeld utan även Curb Your Enthusiasm där han spelar sig själv (sena lördagskvällar på SVT2 med svenska titeln Simma lugnt, Larry! som enda motargument). Man får en ganska stor pusselbit i David/Costanza-gåtan i svaret nedan.

Vad jag tänkte på, efter att ha sett några avsnitt, är att du närmast skriker hela tiden. Så fort det blir diskussion så talar du precis som ditt alter ego George Costanza, ungefär dubbelt så högt som alla andra.

– Det beror på min bakgrund. Jag är uppvuxen i en judisk familj i Sheepshead Bay i Brooklyn. Där skriker alla hela tiden. Det var inte förrän jag för första gången kom utanför Brooklyn som jag insåg att inte hela världen stod och skrek till varandra när de diskuterade vardagliga saker.

Jan Gradvall pratar med Larry David om Curb Your Enthusiasm.

Dagens låt är Nowhere To Run av Martha & The Vandellas.

2 kommentarer:

Blogger Thomas O. sa...

Sonen min har tipsat mig om Seinfeld. Jag fattade aldrig att det var bra medan det pågick som bäst. Nu skall jag snart se boxen med de två första säsongerna! "Child is father to the man"...

8:37 em  
Blogger Ola Claesson sa...

Du är skyldig din son ett STORT tack. Om du fastnar för den första boxen kan det vara bra att veta att säsong tre och fyra är ännu bättre. Och ett Beach Boys-citat sitter aldrig fel. Seinfeld´s Up.

2:49 em  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida