Konsertrecension: Agent Side Grinder
Agent Side Grinder
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Fredagen den 25 november.
Längd: Ganska exakt en timme.
Publik: Ett femtiotal.
Bäst: Många intressanta ljud i syntparken.
Plats: Kafe De Luxe.
Tid: Fredagen den 25 november.
Längd: Ganska exakt en timme.
Publik: Ett femtiotal.
Bäst: Många intressanta ljud i syntparken.
Kvintetten Agent Side Grinder kommer från Stockholm. De borde
komma från Berlin eller Manchester. Eller möjligvis Tjernobyl. En svartvit stad
där det regnar ofta. Märkligt att det är deras första spelning i Växjö, nio år
efter skivdebuten. Har de inte hunnit spela här tidigare så har de varit på många
andra ställen. Det finns en trygghet i framförandet. De står och sveper ut
mäktiga ljudmattor med intressanta rytmer och skapar en värld där Berlinmuren
aldrig föll. Rent sceniskt får de Radiohead att framstå som fnittriga
småpojkar. Men på samma sätt som vissa par känns väldigt mycket som par känns
Agent Side Grinder väldigt mycket som ett band.
Många band med tydliga influenser slutar som sämre kopior
eller något helt annat som ändå inte är särskilt intressant. Agent Side Grinder
lyckas bära tydliga influenser både från New York-duon Suicide och Manchesters
bästa Joy Division (inte minst de högt liggande basgångarna och sången) under sina
svarta kläder, även om sångaren Kristoffer Grip har vit skjorta, och göra samtidigt något
alldeles eget av det.
Musiken är mer än något annat väldigt vacker bland neuroser
och monotoni. Så här års vid ett litet land vid Nordpolen där dagsljuset
försvinner runt fyra på eftermiddagen är det här tyvärr en perfekt ljudsättning
av sinnesstämningen. Walking On Sunshine hade varit att tolka som en ren
provokation. Men en låt som melodiska Giants Fall sitter som en värmande vante.
Bitvis dansar både Grip och publiken. Han rör sig så
mycket som det lilla utrymmet som blir över bland alla syntarna tillåter.
När de tillägnar en ny låt till Starman, mer känd som David
Bowie, faller ytterligare några bitar på plats. Allisin Sane är dessutom en bra
titel (Bowie gjorde en skiva och låt kallad Aladdin Sane). Och den föregås av mäktiga Mag 7 som håller
på och håller på med en envis entonig basgång och en ettrig syntslinga som
utvecklas och varieras efter hand. I två låtar får de sällskap av lokala
sångerskan Sanne de Neige. Särskilt i en tung Last Rites (som Depeche Mode
glömde skriva till Music For The Masses) kommer hon till sin rätt och det blir
en av kvällens höjdpunkter.
Med tre analoga syntar, de skulle kunna öppna Sveriges
häftigaste syntmuseum på fritiden, och en bas får de dessutom stilpoäng för en
udda uppsättning instrument. Efter konserten, ute på Sandgärdsgatan, faller
inte regnet. Det är dålig stil.
Läs mer om liknande:
Publicerades ursprungligen i Smålandsposten.
0 kommentarer:
Skicka en kommentar
Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]
<< Startsida